collinus

Livet i byhålan med barn och katter

Sjukstugan No 1

Kategori: Allmänt

Det känns som vi kan det här nu. Vi vet hur man är sjuk, så vi behöver inte öva mer, okej? Det liksom får räcka så Fru Karma, Herr Murphy och alla andra ondsinta djävlar. Vad vi än gjort er för orätt så har vi betalat tillbaka i mer än tillräckligt mycket spyor, snor, hostningar och febertoppar. Capishe?!

Jag går ju bara runt och väntar på mina första sjukdomssymtom nu. Och storsonens. Vi som ännu klarat oss. För det är aldrig någon som kommer undan här hos oss, utan förr eller senare åker vi alla dit till slut.
Storsonen följde för en stund sedan med sin farmor för att åka och hämta ut farfars nya glasögon. Har vi "tur" har han mycket roligare med dem. Så pass roligt att han till och med vill spendera natten där. För här hemma har han skittråkigt. Pappan ligger som en utspilld läsk i soffan och bara sover och orkar inte alls leka, han har drabbats hårdast av sjukan. Och mamman måste ständigt bära runt på febrig, gnällig Minigris och kan inte heller ge den uppmärksamhet och lek som han vill ha.

Det "läskiga" med att skicka iväg honom på det där viset är inte bara att samvetet får sig en törn, utan att risken att han själv insjuknar på bortaplan är ett ständigt hot. Blir man sjuk vill man ha mamma.
Och tänk om farmor OCH farfar också insjuknar typ samtidigt när han är där? Katastrof.

Var denna sjuka har kommit ifrån är för mig en gåta. Storebror var ju på dagis senast i onsdags. Kan man gå runt med en smitta så många dagar innan den bryter ut? Men eftersom Minigrisen och pappan drabbades samtidigt så måste de ju åkt på samma bacill, även om pappan mår snäppet sämre.
Minigris som spydde i morse efter frukost ville inte alls ha lunch, däremot har han druckit för honom ovanligt mycket vatten. Som tur är. Men nu på eftermiddagen fick jag i honom lite kokta, pressade grönsaker. Jag förberedde barnmatskok igår kväll för att kunna snåla lite med de färdiga barnmatsburkar vi har hemma, men jag har inte haft möjlighet att laga färdigt maten. Men med tanke på att Minigris mage är i sådant olag så är det nog bättre att köra så "ren" mat som möjligt, så jag pressade bara potatis, morot och broccoli, blandade i lite avkoksvatten och olja och skippade att krydda. Jag hoppas det får stanna kvar.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: