collinus

Livet i byhålan med barn och katter

Ska du gå bort/hälsa på

Kategori: Allmänt

... en ensamstående förälder? Är du en sådan som alltid känner att du ska/vill ta något med dig, som exempelvis en blombukett eller krukväxt? Glöm blommor och krukväxter, man har inget behov av sådant - jag har svaren på vad en ekonomiskt kämpande ensamstående förälder hellre vill ha eller snarare behöver.
Detta är alltså en spegling av min egen livssituation och säkerligen även min föredettas, men jag är övertygad om att många i samma situation kommer känna igen sig och hålla med.
Detta är dessutom inget tyck-synd-om-mig-inlägg om ni trodde det, utan bara en bild av hur det faktiskt är/kan vara för många av oss, såsom mig själv.
 
Mat - Man behöver alltid äta. Och har man dessutom barn, är det än viktigare att det finns mat i huset. En "fattig" förälder sätter alltid barnen först. Har man dåligt med mat ser man till att barnen får något vettigt att äta, medan man själv tar en knäckemacka eller i värsta fall inget alls. Så ta med något man kan stoppa i frysen eller skafferiet. En påse frysta köttbullar eller ett paket pasta eller vad som helst.
Eller varför inte en burk katt/hundmat om den du besöker dessutom har husdjur? De behöver också äta.
 
Förbrukningsvaror - Nu snackar vi alltså sådant som ständigt går åt och alltid behövs hemma(förutom ovan nämnda mat). Som till exempel blöjor, toalettpapper, våtservetter, tvättmedel/sköljmedel, tandkräm, duschtvål/schampoo, diskmedel, kattsand/hundbajspåsar etc.
 
Dessa två ovan nämnda saker är guld värt för en ensamstående förälder. Ett paket fiskpinnar eller blöjor mindre på inköpslistan för en förälder kan göra om än inte så stor, men ändock märkbar skillnad i plånboken vissa månader. Och det uppskattas Alltid.
 
Sedan kan man om man hellre vill det, även sikta på "lyxpunkten" som jag kommer nämna här nedanför, sådant som inte är av nödvändighet, men som kan ge en människa en liten guldkant av blygsam lyx i vardagen som den kanske inte kan unna sig så ofta annars.
 
Lyxartiklar - En flaska vin kanske man inte kan unna sig hur som helst alla månader, det är en relativt billig form av njutning, men personligen är det en sak jag uppskattar väldigt mycket men ibland känner att jag får avstå till förmån för lördagsgodis till barnen. "-För bilen måste ju tankas om någon dag också och blöjorna är nästan slut... nej, det där vinet får vänta till nästa lön."
Eller kanske en god ost, eller tapasbricka, eller vad den du besöker nu må föredra för gott? Eller varför inte en badbomb till den som har badkar? En hårinpackning?
 
Ni hör ju, möjligheterna att glädja den du ska hälsa på är oändliga!
En av de bättre buketterna jagfått genom åren fick jag av min moster på en födelsedag. Den bestod inte av blommor, utan av rotfrukter och grönsaker! En bukett man kan äta! Hur bra?! 
 
Så ha detta i åtanke hörni. En vacker blombukett sprider alltid glädje och piggar upp, men man kan/vill sällan äta den eller torka arslet med den ;)

Kommentarer


Kommentera inlägget här: