collinus

Livet i byhålan med barn och katter

Jag blir så arg

Kategori: Allmänt

... så fruktansvärt sabla arg, när jag får höra om sådant som hände idag. När jag får höra att en helt "vanlig" människa avlider för att han hade "fel" färg/märke på kläderna. För att han var på väg för att titta och heja på "fel" lag i en allsvensk premiärmatch.
Denna människa var pappa. Han hade fyra barn hemma som aldrig får träffa sin pappa igen, och detta på grund av att någon sabla idiotdjävel tyckte att det var en bra idé att dra en flaska i bakhuvudet på honom(rätta mig gärna om jag fått fel info här) för att han inte hejade på "rätt" lag.

Jag blir rädd. Rädd för att släppa iväg min egen make på match. Rädd för att låta mina barn bli fotbollsintresserade. Rädd för att låta mina barn följa med på match med sin pappa i framtiden. Rädd för vart vårt land, vår värld, är på väg.

Det händer hundratusentals hemska saker runt om i världen varje dag. Människor som faller offer för en mängd olika anledningar att dö. Krig, svält, våld, sjukdomar, you name it. Och alla är lika hemska fast på olika sätt. Men just en sådan här sak... en så urbota djävla dum anledning till att beröva någon livet...
Jag är övertygad om att uppsåtet "bara" var att skada och inte döda, men det spelar ingen roll. Sport och idrott ska inte handla om hat och våld. Sport och idrott ska vara roligt, nervkittlande, spännande, exhalterande. Det ska handla om att heja fram det lag eller den person man vill ge support, inte att bua ut och hata dess motståndare.

Vill man ge sin support till laget/personen man älskar ska man köpa biljett till tävlingsevenemangen och gå dit och HEJA. Man ska stödja dess klubb genom att köpa souvernirer, betala medlemskap eller kanske ge ett ekonomiskt bidrag på annat sätt.
Men att gå runt och "hata" allt motstånd, ha för avsikt att skada allt motstånd, det är inte att vara en supporter, det är att dra sin klubb i smutsen. Det är att vara ett dumt djävla rikspucko.

Kommentarer

  • klas säger:

    Du har rätt i vissa saker men fått lite fel info om vad som hänt..
    han visste att den vägen skulle inte djurgårdare gå och att han sen gick och pekade finger mot dom andra är inte så smart när det redan va så mycket känslor inblandade..
    MEN att han skulle dö bara för det finns det inte några ord för... :-(

    2014-03-30 | 22:24:09

Kommentera inlägget här: