collinus

Livet i byhålan med barn och katter

Bubbel och crustader

Kategori: Allmänt

... fyllda med någon slags god romröra, små tunnbrödsrullar fyllda med rökt renkött och pepparrotsröra och små tunnbrödsrullar med leverpastej, samt vindruvor och nötter.
Det var det första vi fick att smaska på när allihop möttes upp i en av våra stugor på Högbo Brukshotells område.
Det var maken och jag, mina föräldrar, min bror och hans tre barn, vår ena kusin och hans dotter(den andra kusinen fick tyvärr avboka släktträffen då hennes son blivit sjuk natten före) och såklart huvudpersonen, den som ordnade och BJÖD på hela hotellvistelsen - min fina moster.

Efter bubbel-mingel begav vi oss upp till huvudbyggnaden för eftermiddagsfika. Och vilket fikabord! Det fanns kokostoppar, skorpor, sachertårta, körsbärscheesecake, frukt och massa annat. Jag höll mig till en bit sachertårta och en bit cheesecake till mitt kaffe.
Sedan gick vi tillbaka till våra stugor och degade lite innan 4-rättersmiddagen. Och vilken middag sedan... det startade med löjromstoast till förrätt, oxfilé och rostad potatis till varmrätt följt av ostbricka och dessertbord. Dessertbordet var ju inte av denna värld... det fanns så mycket att man fick en sockerchock bara av att titta på allt. Jag testade en chokladmousse smaksatt med Mackmyrawhisky, någon nötmousse, en Calvadostryffel och en havtornscheesecake. Sedan lyckades jag även peta i mig några olika sorters dessertostbitar. Det är ett under att jag inte rullade därifrån.

Efter middagen satt några av oss i loungen och såg Sanna Nielsen vinna melodifestivalen innan vi gick hem till stugorna för att sova.
Vilken fröjd det var att få sova helt ostört utan pipande barn! Jag vaknade endast av min sketna rygg och att jag behövde ändra sovställning några gånger, i övrigt sov jag som en klubbad säl. Att jag sedan vaknade före 7 är en annan femma, men jag vaknade pigg och "sunt" hungrig.

Tanken var att vi skulle mötas upp med de andra runt 8:30 för frukost, men maken och jag var för hungriga för att vänta, så vi satt till bords i hotellrestaurangen med våra första tallrikar redan vid 7:30.
Och man måste ju bara älska hotellfrukost... jag käkade ostfralla med olika pålägg, croissant, juice, blåbärsproviva, äggröra, bacon, lax, inlagd sill, matjessill, inlagda vaktelägg, kaffe, yoghurt, drömmar(kaka)... det enda jag avstod var våfflor, för tydligen tog de evigheter att grädda.
Jag näst intill föråt mig, det som räddade mig var nog att den där frukosten intogs under 3 hela timmar :-p

Vi hade det verkligen underbart trevligt, och kände oss enormt bortskämda som fick så mycket god mat, trevligt sällskap och BARNFRI(åtminstone från våra egna) tid.





















Kommentarer


Kommentera inlägget här: