collinus

Livet i byhålan med barn och katter

Lavemang vare här!

Kategori: Allmänt

Idag ringde jag BVC, och fick en tid samma eftermiddag. Stackars Minigris fick sitt livs första(och förhoppningsvis sista) lavemang för att till att börja med se om han hade någon "propp" som kan vara orsaken till hans på senare tid hemskt gasiga, förstoppade, onda mage.
Det kom enligt mina i förväg uppmålade fantasier, tvärtom ganska lite bajs. Jag hade liksom räknat med typ en full ICA-kasse eller något. Okej jag överdriver väl kanske lite, men jag trodde det skulle komma mer.
Å andra sidan bajsade han rätt mycket igår kväll när jag hjälpte honom, så rent tekniskt var nog allt som det skulle. Ut kom i alla fall, bortsett från en hög med klet(ursäkta) en liten hård boll som Kan ha legat som en propp och gjort det svårt för det andra att ta sig förbi. Det får nu den närmsta framtiden utvisa.
Vi ska fortsätta ge Lactulos varje dag, se till att han får mycket lösande fruktpuréer(typ päron), se till att både han och jag(eftersom han fortf ammar nattetid) äter mycket fullkorn och fiberberikad mat. Själv ska jag starta morgondagen med havregrynsgröt. Allt för att ge "bajseriet" så bra förutsättningar som möjligt och förhindra ytterligare förstoppning.

Nästa vecka ska vi tillbaka till BVC igen för lite uppföljning, främst för att det då kommer en läkare från Astrid Lindgrens Sjukhus dit. Jag håller alla mina tummar och tår för att det ska ha hänt något tills dess, att hans hemska gaser ska ha lugnat ner sig. Det är en sak att ungen har gaser, det har väl typ alla ungar, men det är en helt annan när han vaknar och gråter/skriker för att han behöver prutta men inte kan.
2,5 timme fick vi gå och kånka på honom igår kväll, från ca 21:30 och framåt, innan han till slut slocknade av ren skär utmattning. Det var ett rent under att inte storebror vaknade och skulle komma in och sova bredvid mamma just då. Nej han chockade och sov i sin säng till 04:15, det har inte hänt på evigheter.
Ännu större skräll var nyårsafton, då sov sig båda ungarna igenom alla nyårsraketer som dundrade och smällde utanför. Helt sjukt egentligen, de kan vakna sjuttielva gånger under en natt pga pruttar, tappade nappar, drömmar etc, men de vaknar inte när det pågår ett smärre världskrig utanför...

Kommentarer


Kommentera inlägget här: