collinus

Livet i byhålan med barn och katter

Inköpslista

Kategori: Allmänt

Fullkornspasta
Fullkornsbröd
Fullkornsris
En djävla massa fullkorn/fibrer med andra ord
Och grönsaker

Det är egentligen inte så underligt att Minigris är ständigt hård i magen med tanke på den burkmat han fått hitintills. Det är mycket mat med pasta i, och inte Fullkornspasta direkt. Till och med Jag är smått förstoppad, och det beror på att jag själv äter för mycket vitt bröd, för mycket "vit" pasta, för lite grönsaker och dricker för lite vatten. Och det jag äter påverkas ju även Minigris av eftersom han fortfarande ammar nattetid.
Så nu får det bli skärpning och ordning på torpet och allt sånt. I morgon ska jag, om tid finns, se om vi har en slatt fullkornsspaghetti kvar någonstans och försöka joxa ihop en sats hemlagad barnmat. Det finns en liten kant av en kassler kvar i kylen som jag hoppas är ätbar fortfarande som jag tänkte använda också. Jag vet inte riktigt vad jag ska ha för såsbas, om det blir på passerade tomater eller vad det kan bli, men mycket olja ska det i i alla fall. Nu kör vi alla möjliga "smörjmedel" för att hålla den lilla magen igång.
Någon grönsak ska förstås i också, men vad vet jag inte än då jag inte riktigt vet vad som kan tänkas gömma sig i frysen. Det Kan finnas broccoli, och kanske hackad spenat. I övrigt brukar vi ha wokgrönsaker liggande där, men frågan är hur väl de gör sig i barnmat?

Jag tar gärna emot tips här från de av er som är/varit sådär duktiga och gjort egen barnmat. Gärna till bebisar med tröga magar.



Kommentarer


Kommentera inlägget här: