collinus

Livet i byhålan med barn och katter

Så har Minigris passerat

Kategori: Allmänt

... sitt första år i livet. Igår var det officiellt kalas med besök av både släkt och vänner, och han fick såå fina presenter.
Det är ju lite svårt att önska åt en kille som har en storebror som redan har allt att ärva ner till honom. Men han ska ju ha liite helt egna leksaker också, och det har han nu.
Han var förhållandevis pigg och glad större delen av kalaset trots att han inte alls ville matcha vårt tänkta sova/vaken-schema(för när sover ngnsin bebisar som man hoppats?).

Även idag fick vi besök av hans morbror och en av kusinerna då de inte kunde komma igår, så storebror slapp gå till dagis dagen till ära. Och slapp sova middag också, vilket han egentligen inte riktigt pallar med ännu. Han somnade i soffan medan jag gjorde middag :-p
Men i morgon är det dags för dagis igen, och jag hoppas innerligt att överlämningen går bättre i morgon än den gjorde i onsdags då jag lämnade en förtvivlat ledsen kille i frökens famn när jag stängde dörren bakom mig. Tyvärr tror jag att även morgondagen kommer bjuda på tårar då han varit borta från dagis rätt mycket senaste tiden. Dessutom nämner han ofta två "kompisar" som han har lite motstridiga känslor inför. Det är alltid samma två individer han tar upp, och han säger alltid samma sak om dem.
"- Jag får inte vara med och leka, och de slår mig".
Det är med andra ord på sin plats att jag tar upp detta med dagis och frågar hur mycket sanning det faktiskt ligger i hans påståenden, och hur ofta det i så fall händer.

Att det skulle vara osanning tror jag inte. Just dessa två pojkar har jag upplevt Är av den "vildare" och mer utåtagerande typen, så jag förvånas inte över att det kan vara så. Men ibland är ju barn bra på att "krydda" sina berättelser en aning extra, så jag vill ta reda på fakta innan jag gör någon "större sak" av det.
Men är någon oschysst mot min unge så vill jag att det görs något åt saken. Jag vill inte att han ska känna motvilja inför att gå till dagis för att något annat barn behandlar honom illa. Han ska inte behöva gå runt och vara rädd för någon när han är på dagis, det ska vara en trygg och rolig plats.

Mer om det en annan gång. Nu ska jag försöka få lite bättre sömn än föregående natt då jag hade enorma problem med att komma till ro. Vet inte om det berodde på fullmånen, men om det gjorde det har jag ju eventuellt ytterligare en rackig natt att vänta...



Kommentarer


Kommentera inlägget här: