collinus

Livet i byhålan med barn och katter

En intensiv dag

Kategori: Allmänt

... har det varit, minst sagt. Huvudvärken kom som ett brev på posten nu på kvällen.
Den har varit intensiv för Mig, skittråkig för den understimulerade storsonen och skitjobbig för den febriga, snoriga och hostiga minigrisen.

Jag blev lite hoppfull i förmiddags då Minigris blev trött tidigt men bara sov 40 minuter. Det passade liksom perfekt i anslutning med lunch då han borde bli trött ungefär då och alltså skulle behöva sova samtidigt som storebror brukar sova middag.
Mycket riktigt, han lät sig snällt sövas direkt efter lunch, så jag hade nu möjlighet att söva även storsonen trots allt! Menne... det blir ju aldrig som man tänkt sig. Just som storsonens sedvanliga läggnings-film i min mobil var slut, så började det hostas och gnällas inifrån spjälsängen. Jag sade till storsonen att jag straxt skulle komma tillbaka och rusade in till Minigris. Men som vanligt ville storsonen inte ligga kvar själv i sin säng, utan kom tassande med Heffaklumpen och musen Michelle i vardera hand och kröp upp i vår säng.
Minigris lyckades trots storebrors närvaro somna om, men storebror i sin tur somnade Inte. Så när Minigris hunnit sova en timme och tyckte det var dags att vakna låg storebror fortfarande och larvade sig bredvid mig, och då var det liksom kört. Middagsvilan fick bli ett minne blott.
Han somnade mitt i godnatt-filmen nu på kvällen i stället :-p

Så nu är det ett faktum, storsonens dagvila ska definitivt kortas ner från och med nu så att det inte längre ska behöva ta hela sabla kvällen att få honom att somna, vilket det gör i dagsläget.
Jag hade mer än gärna fått iväg honom till dagis i morgon då han varit feberfri i över 2 dagar, men han är fortfarande hostig och snorig, och så är ju lillebror helt sänkt så det känns inte schysst mot dagis.
Hur jag ska palla en hel dag till med uttråkad 2,5-åring och febergnällig 1-åring(ungen fyller ju år i morgon!) vette fåglarna, men vi överlevde idag och gör det förhoppningsvis även i morgon. Om det bara inte vore regnväder... då hade man kunnat "rasta" storsonen ute en stund i morgon och ha Minigris i vagnen vilket han trots feber brukar bli lite piggare och gladare av.
Men men, vädret styr tyvärr sig självt. Jag får väl försöka sysselsätta storsonen så gott det går. Ställa honom med diverse muggar och bunkar vid diskhon brukar kunna roa honom en stund, brukar bli så blött dock :-p

Kul födelsedag för Mini förresten. Sjuk och jäklig. Blir inget firande med tårta eller så då han ändå inte har någon vidare aptit, tårta får vänta till söndagens firande med familj och vänner(om alla är friska).
Jag gjorde iaf ett gäng chokladbollar och blåste upp några ballonger nu på kvällen när ungarna somnat så iaf storsonen får känna av att det är en födelsedag i morgon. När maken kommer hem från jobbet blir det paketöppning.









Kommentarer


Kommentera inlägget här: