collinus

Livet i byhålan med barn och katter

Lagom less II

Kategori: Allmänt

Inlägget före var inte klart. Jag kom åt fel "knapp". Jag hatar verkligen att blogga från mobilen. Men men, skam den som ger sig.

Jag är alltså trött på bebisar i utvecklingsfaser(?) och små pojkar som vaknar och har tappat napp eller tassar in och lägger sig i vår säng tidigare och tidigare för varje kväll som går. Eller ja, med undantaget i helgen då han sov i sin säng till 04:20.

Minigris är ett enda stort kaos just nu. Dels sover han dåligt dagtid, alldeles för korta stunder, och han har svårt att komma till ro. Vilket inte är så konstigt när man har en sjövild storebror som far runt omkring honom och väsnas, stjäl hans napp ur munnen på honom eller ska "klappa"(tolkningsfråga när man ser hur han gör) lillebror när han äntligen sover.
Han somnar lättast i sin babysitter, men är han övertrött(vilket han blir typ jämt då det aldrig går att tajma in sovstunderna pga sjövild uppmärksamhetspockande storebror) så funkar inte den heller. Då är det bära bära bära som gäller, vilket storebror såklart stör sig på och "protesterar" mot genom att hitta på massa dumheter.
Ni som funderar på att skaffa syskon tätt - tänk om :-p

Kvällarna är värst, för då behöver vi ju hålla volymen nere när storebror ska sova, och det är ju inget som Minigris tar någon notis om, nej han startar då gnällkavalkad deluxe och gnäller och gnyr, skriker och gapar. Det ska bäras och det ska tamejfan bäras på "rätt" sätt annars blir det operett av den värre sorten i protest. Man får gå fram och tillbaka i nedtonat sovrum och bära och guppa tills han praktiskt tager sover. Lägger man ner honom en sekund för tidigt är det kört och man får börja om frpn början igen.

De flesta tipsen som ges ut på hatkärlekssidan Familjeliv.se är att bära i sjal eller bärsele.
"- Sjal är bäst, de somnar alltid", påstår mammorna.
Bullshit säger jag, inte våran unge. Han kommer inte alls till ro utan ska se sig runtomkring. Och nej, hänga något för hans synfält funkar inte, då lackar han. Och jag vet inte vad andra bebisar har för sig där i sjalen, men våran envisas med att sitta och "gnugga" ansiktet mot bröstkorgen på mig, och där är det ju ganska hårt och "benigt". Inte så skönt för hans näsa med andra ord, och har han napp i munnen trillar den då ur, så han "gnuggar" sig själv till irritation. Dessutom får jag ont i ryggen av den där djävla sjalen.

Nä, jag hoppas den här "fasen" går över snart, för jag är inte särskilt sugen på att gå runt och bära och guppa gnällig bebis på min kommande bröllopsdag. Eller vilken annan dag heller för den delen.
I morgon får vi försöka börja tona ned hela hemmet framåt kvällningen i hopp om bättre resultat. Försöka göra lite mörkt, sänka ljudet på TV:n och börja bära i tid. Undvika att ta ut honom i friska luften vilket nog bars förvärrar sakeb.

Natten till idag chockade han i alla fall med att sova nästan 7 timmar innan första amningen. Det tackar vi(jag) för.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: