collinus

Livet i byhålan med barn och katter

Då testar vi

Kategori: Allmänt

... att natta Minigrisen i nybäddad säng och göra vårt bästa för att hålla bort katten(Siri, som älskar att sova på alla ställen där barnen ska ligga/sitta) därifrån, för att se om det blir någon skillnad i den lilla täppta näsan.

Jo, Casper har på senare tid blivit täppt i näsan om nätterna. Därtill kan tilläggas att han gnuggar sig mycket om näsan och i ögonen om dagarna, och jag har börjat fundera lite smått på om det kan ha med katterna att göra.
Han har även varit "geggig" och rinnig i ena ögat sedan födseln, men det är ju egentligen inget ovanligt. Många barn har från födseln lite trånga outvecklade tårkanaler, vilket kan pågå i allt frpn några veckor, till några månader och i vissa fall år. Men i och med att han gnuggar sig mkt i ögonen och blir täppt om nätterna så börjar jag undra om hans fortfarande rinniga ögon kan vara ännu en produkt av eventuell allergi.

Vad jag har förstått efter diverse efterforskande, så är pälsdjursallergi ovanligt hos ammande barn under året, men inte omöjligt. Dessutom tycks det vara vanligt med även "trånga näsgångar", men eftersom hans "problem" uppkommit först på senare tid(bortsett från när han fick en förkylning av storebror) så misstänker jag att det är något annat.

Sedan finns det ju även pollenallergi. Det fick jag själv plötsligt som 11-åring efter att aldrig haft problem med det tidigare. Men numer märker jag knappt av det alls. Däremot är jag i grunden även pälsdjursallergiker, så ungarna har ju anlagen för sånt från mig. Dock har jag själv inga problem med katterna, jag tycks ha blivit immun mot dem. Men när Siri fick kattungar kände jag av kliande ögon, för kattungar är av någon anledning värre.

Det finns ju pricktest för att upptäcka allergier av ovan nämnda slag, men det görs i regel aldrig på barn under 1 år då de ofta är missvisande i så ung ålder. Vill man trots det få ett test utfört får man tydligen tjata sig blå för att få ett gjort efter vad jag uppfattat från andra föräldrar. Men jag känner inget behov av något test ännu då ungen hittills inte uppvisat några andningsproblem. Jag testar mig i stället fram genom att, som idag, börja med att bädda rent i hans säng och hålla katten borta därifrån. Hålla katterna borta från sovrummet helt och hållet är dock i princip omöjligt då de ställer sig och krafsar på dörren och jamar högljutt om man stänger om sig, och då får ingen av oss sova.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: