collinus

Livet i byhålan med barn och katter

Vilken underbar dag!

Kategori: Allmänt

Idag är det sol både ute och i sinnet. Jag har haft barn - och sambonfritt i flera timmar! Lyx på sin högsta nivå!

"- Se till att slappa lite nu också", sade sambon innan han tog barnet med sig och åkte till sina föräldrar. Jodå, jag har slappat massor, genom att kapa trädgårdshäck, rensa ur en igenväxt pallkrage och påbörja rensning i den stora rabatten på tomten. Och under min första vätskepaus passade jag på att svänga ihop en kakdeg också. Och så har jag diskat undan skitiga kastruller/stekpanna i köket, tömt komposthinken och slängt en gammal blombukett som stått och vissnat på köksbordet.
Ja vem hade trott att trädgårdsarbete och bakning skulle vara avkoppling? I min värld var det det, för jag fick äntligen göra allt det där i lugn och ro, i min egen takt, utan att avbrytas av gnällig uttråkad bebis. Nu för tiden är sådant avkoppling för mig. Hemmaarbete i ensamhet.

Häcken är ju långt ifrån färdigklippt än. Man blir rätt mör i handen av att stå och knipsa grenar med sekatör i ett par timmar i sträck, så jag slutade när jag började känna blåsorna anmäla sin ankomst. Då gick jag på rabatten i stället och började rensa, vilket känns lite halvt tröstlöst, för den är full med sådant där smått smått ogräs som bara kommer igen och igen och igen. Och kärs, eller vad det nu heter, som har rotsystem långa som tunntarmar och är i stort sett omöjliga att bli av med. Men jag gnetar på ändå. Man behöver ju i alla fall aldrig oroa sig för att inte ha något att göra :-p
När jag tröttnat på kärsen tog jag tag i den första av 4:a pallkragar som vi egentligen skulle ha börjat så våra lökar, vår dill och allt annat i för länge sedan. Hela familjen svartmyra och alla deras släktingar hade gjort sig ett storfamiljshus av HELA pallkragen, så nu går man runt med ett och annat myrbett. Men pallkragsfan är urröjd från gammal lök och allt ogräs i alla fall, så nu ska de sista 3 rensas innan vi hämtar hem lite hästskit att blanda upp jorden med. Jag hoppas familjen myra tänker till och hittar sig ett nytt hem innan dess :-p

När klockan började närma sig 17 satte jag igång med middagen, trots att jag inte alls visste när sambon och barnet tänkt komma hem. De var hemma kvart över fem ungefär, och barnet hade haft jätteskoj hos sin farmor och farfar. Ungen hade sovit middag i farmor och farfars säng! I 1,5 timme! Han har inte sovit middag så länge på över en vecka. Men han blev väl trött av alla intryck(sandlådelek, gungning, lek m farmor och farfar etc) och all mat han klämt i sig(2 hot dogs och 1/2 burk fruktpuré till lunch, och en hel banan till mellis).
Jag som gjort mig till genom att fixa laxfilé och brysselkål till barnets middag i min jakt på nya saker att erbjuda, fick ju tummen ner direkt. Varken lax eller brysselkål ville han ha. Eller något annat heller, för den delen. Däremot var det Väldigt spännande att dricka ur mitt vattenglas, trots diverse "kallsupar". Så ungen lär väl kasta i sig sin kvällsgröt sedan. Kan jag ju hoppas på i alla fall.



Rensning i "Högen" påbörjad


Pallkrage 1 av 4 rensad


Sågade av några sista grenar innan jag började med middagen


Vet inte varför jag fotade buskaget, är svårt att se att jag över
huvud taget gjort något :-p


Finns ett par tulpaner intill altanen


Gullvivor likaså


Bilderna är tagna i kvällssol, så det blir lite knasiga skuggor och annat, men det får vi leva med.
I skrivande stund har dagens tidigare ihopslängda kakdeg skivats och åkt in i ugnen. En riktigt produktiv dag detta!
I morgon ska jag ta mig tid att ÄNTLIGEN genomföra min första omgång på pilatesbollen. Min naprapat kommer smiska mig så som jag har "slarvat"...


Kommentarer

  • karoline säger:

    vad fint det kommer bli!

    hihi, okeyrå, det kanske var en hjort :p

    men jag ville så gärna att det skulle va en älg!

    Tack! kram

    2012-05-13 | 23:06:04
    Bloggadress: http://www.karolinesvintage.se

Kommentera inlägget här: