collinus

Livet i byhålan med barn och katter

Varför sova middag?

Kategori: Allmänt

Så tänkte barnet idag. Förmiddagsvila ville han Inte vara med på idag. Han var ju så trött, orkade knappt hålla ögonen öppna när jag stod där och vagnade, men var envis som en åsna. Och då fick ju mamman en "snilleblixt", och plockade upp det arga barnet ur vagnen och lade honom i sin säng i stället. Som om det skulle gå bättre liksom. Jo tjena.
Smaaaart, Hanna. Smart. Eller inte.
Förvirringen blev väl totalt för barnet, och de tidigare så trötta ögonlocken på barnet slogs upp med ett näst intill ljudligt "Ding!". Han låg där i sin säng och pratade och joxade med sina snuttar och hade sig. Tills han ledsnade och blev förbannad. Och ylade.
Jag sjöng, jag smekte, jag drog igång en speldosa(varför gjorde jag det? Han har aldrig haft speldosa vid vila förut). Barnet vägrade vägrade vägrade. Tiden gick, och jag kände hur min mage började kurra. Gick ut i köket och kollade på klockan och insåg att "Jaha, det är lunchdags. Förmiddagsvila mitt i lunchen? Näe nu blir ju allt jättefel". Så jag gick och hämtade det förbannade barnet och satte honom i sin gåstol. Barnet var mycket nöjt. Skitunge.

Stoppade i familjen lite lunch, och sedan påbörjades 'Operation: Vila' igen. Även denna gång i spjälsängen. Vi har trots allt pratat om att börja lägga honom i sängen nu när han ligger och sparkar och hasar så dant i vagnen att risken finns att han hasar sig så långt att han ramlar ner på golvet en vacker dag när vi inte ser.
Och när jag nu ändå hade lagt honom i sängen innan, så kunde jag lika gärna köra på det igen. Och för att bre på allt lite extra, så bestämde vi idag, medan det sömnvägrande barnet låg och gnällde i sin säng, att testa gå över på EN vila på dagarna. När vilan ändå blev så sen idag, liksom. Prova kan man ju alltid. Skulle vi efter några dagar upptäcka att det inte funkar riktigt än, så får vi väl gå tillbaka till två dagsvilor igen, helt enkelt.

Dagens andra läggningsförsök tog sin lilla tid. Ungen var ju brutalt övertrött och bara skrek och gapade. Han var flera gånger på väg att somna, och stängde ögonen och vred huvudet åt sidan som han alltid gör. Men så var det precis som att han "kom på" sig själv. "- visst f-n, jag ska ju vara arg!", och så fortsatte skriket, gapet och gråten. Men vi var ihärdiga. När jag börjat ledsna på Herr Illvrål så tog sambon över, och till slut somnade ungen och sov nästan 1,5 timme.

När barnet vaknat hade hans farmor och farfar kommit hit på besök. Farfar och pappan skulle mäta och räkna på vad, och hur mycket, virke det kommer gå åt till ombyggnaden av altanen så att vi kan lämna in en beställning.
Medan karlarna höll på med sitt, lekte farmor med Linus, och själv förberedde jag jag fika. Efter fikat fick farmor agera mera barnvakt så att jag kunde börja rensa pallkrage nummer 2. Jag hann lite mer än halvvägs i den innan jag insåg att klockan i stort sett var middagsdags, så jag fick halvt kuta in i köket och börja fixa middag så att den inte skulle bli alldeles för sen.

Nu är barnet lagt, och jag sitter och funderar på hur jag ska spendera morgondagen. För om jag ska lyckas hålla barnet på hyfsat glatt humör till efter lunch och lyckas med En vila, så bör jag åka någonstans med honom redan på förmiddagen. Dock hoppas jag kunna åka och hälsa på hans mormor och morfar i helgen, så jag vill inte köra omkring för mycket då jag har en kvarts tank i bilen och 118kr på kontot. Älska föräldrapenning.
Jaja, jag hittar nog på något. Man borde väl utnyttja förmånen att åka gratis med barnvagn på bussen. Åka buss...haha, roligt skämt :-p



Tog in lite vår i köket idag. Får se hur länge allergin pallar med :-p



Dagens Gissa: Vad åt barnet till lunch? :-p

Kommentarer

  • Jennie säger:

    Blodpudding!

    Äter han pannkaka? Det har varit en hit för våra brudar redan sen ganska tidigt. Lättkäkat också ;)

    Har du tid, lust, kraft, bensin osv osv någon gång får du mer än gärna köra en långtur hem till mig.

    Ba så ru vet.

    2012-05-21 | 20:51:51
    Bloggadress: http://jempie.se
  • Hanna säger:

    Vi testade ugnspannkaka igår. Jag köre en ny variant och tog bort brickan från hans stol så att han kunde nå min tallrik. Tänkte se om maten var mer intressant då. Han norpade och åt ett par tuggor, men sedan var han klar med pannkaka också.

    Nu för tiden äter han i stort sett BARA korv till lunch/middag, så jag brukar erbjuda en bit smörgås eller en bit banan till ibland bara för att måltiden ska bli liiite mer "allsidig". Men jag kör som så att han får fortsätta äta sin korv tills han själv börjar visa intresse för att äta något annat. Jag kan ju inte tvinga i ungen något annat, liksom :)



    Ja jag funderar starkt på en långtur faktiskt, det är inte ofta jag rör mig åt det hållet längre. Sist jag åkte mot Stockholm var när vi tittade på, och några dagar efter åkte och hämtade, Passaten. Och då åkte vi bara till Täby. Jag bodde ju för tusan i Skarpnäck i massa år och föräldrarna bor kvar där i veckorna, men dit har jag inte varit på hur djävla länge som helst. Är ju så smidigt att de har hus här utåt, så det är dit man åker och träffar dem :-p

    2012-05-22 | 09:29:56
    Bloggadress: http://collinus.blogg.se/
  • Jennie säger:

    Jaha de bor kvar där?! Ja jag minns ju att du och jag brukade sällsa på tuben hem från Wissing då jag hyrde andrahand i Bagis :-)

    Ja men asså, kom hit vetja, vore ju aaaaaaaaaskul!!

    2012-05-22 | 22:12:54
    Bloggadress: http://jempie.se

Kommentera inlägget här: