collinus

Livet i byhålan med barn och katter

Utfodring

Kategori: Allmänt

Blodpudding
Sylta
Fiskbullar
Köttbullar
Hot dogs
Smörindränkt mörkt bröd m leverpastej

Ovan ser ni listan över saker som barnet gärna stoppar i munnen. Framförallt leverpastejmackan har varit poppis senaste dagarna. Mycket kött, mindre pasta/potatis etc.
Makaronerna man erbjuder åker numer raka vägen ner på golvet. Han selekterar för fullt och ratar majskorn, ärtor, morot, blomkål, potatis, broccoli och allt annat han Bör äta till sina köttfyllda favoriter. Vad ger man då, liksom?
Testade stekt ägg igår, men det var inte heller så intressant. Han tog ett par bitar i munnen, och vi petade i honom ett par bitar, men han höll sig hellre till syltan.

Idag tog jag en sväng ner till Rimbo för att fylla på förrådet med nässpray på Apoteket. Enda sättet att ge barnet nässpray utan vilda protester är när han ligger på skötbordet. Då köper han det under en kort stund. Men det är ju som bekant inte ultimat att få ur nässpray ur en flaska om man inte håller den upprätt. I så fall måste man först "förtrycka" på flaskan ett par gånger så att det finns lite uppumpat i flaskans lilla slang, och sedan spraya fort som fanken. Detta resulterar i att det blir mycket svinn, och de där flaskorna är ju typ halvfulla när man köper dem. Jag köpte med andra ord 2 flaskor idag, bara för att vara på den säkra sidan.
Dessutom bunkrade jag med en extra flaska Alvedon till en regnig dag(jag har själv norpat av den när tabletterna varit slut hemma).
Och sommaren är ju i antågande, så jag hade även bestämt att jag skulle köpa solskyddsfaktor till barnet så att det finns hemma. Och satan i gatan vad dyrt det är! Ena "vanliga" solkrämen på klassisk flaska kostade 130 riksdaler, och den sorten Jag valde, på sprayflaska(tyckte det verkade smidigt), gick på 150 spänn. Helt galet. Som om en morsa på föräldrapenning har råd med sådant, liksom? Nu köpte jag visserligen det ändå, men ungen ska ju helst klara sig sommaren igenom utan brännblåsor, så vad gör man?

När vi ändå var ute och for stannade jag till på ICA för att köpa mer majskrokar. Tacka gudarna för majskroken säger jag bara, den har räddat många bilfärder och griniga strax_före_maten_-yl. När vi gick runt därinne funderade jag lite över vad annat jag skulle kunna erbjuda barnet i matväg. För det har varit en salig blandning av sylta med banan och fruktpuré vid måltiderna. Ingen ordning alls, men ungen ska ju få något i sig.
Jag köpte ett par päron, bara för att introducera en ny frukt i fast form, och så hamnade det en påse brysselkål i kundvagnen. Det kommer han förmodligen inte heller vilja ha, men testa duger ju. Även en burk kikärter blev det, vilket förmodligen bara kommer resultera i gaser, om han alls äter det. Men som sagt, testa måste man ju.
Andra bra tips på något utöver kött/fisk som en unge kan gilla och inte slänger på golvet?

Kommentarer


Kommentera inlägget här: