collinus

Livet i byhålan med barn och katter

Tjänster och gentjänster

Kategori: Allmänt

Har fnulat lite på min önskelista till födelsedagen. Visst är jag dryg? Som sitter här och bara vill ha vill ha vill ha.
Nej, jag vill inte ha en massa saker. Eller ja, vissa saker vill jag ju ha, men jag förväntar mig aldrig, eller kräver aldrig, att jag ska få något av folk, vem/vilka det än må vara. Men det är även ett faktum att jag trots detta alltid får något av ett antal människor(huvudsakligen familj/släkt), och de brukar i regel fråga vad jag önskar mig.

Jag har kommit på något som är snäppet bättre än regelrätta paket, nämligen tjänster. För ibland finns det saker i hemmet eller på/i bilen som behöver åtgärdas. Sådant som jag känner att jag inte kan(eller vill för den delen) åtgärda själv. Och att anlita yrkesfolk har man tamejfan inte råd med när man går på föräldrapenning. Så jag har faktiskt ett par tjänster jag behöver hjälp med, och om det finns någon som kanske själv inte har råd att köpa present, men som är en händig djävel och känner att h*n vill ge mig Någonting ändå, kan ju fundera på om h*n är bra på följande:

Montera på extraljus på bilar
Trixa med bilstereoapparater
Laga halvtrasiga kupéfläktar

Vad gäller extraljusen, så finns de redan tillgängliga. Jag måste bara skaffa fästen till dem(och eventuellt lite extra/ny kabel till dem?)

Stereon i bilen fungerar, men bara om motorn är igång. Har jag fattat rätt är stereon bara kopplad med en kabel, fast den ska vara kopplad med två. Eller något. Jag har egentligen inte fattat det där. Kontentan är i alla fall att det inte tycks finnas något minne, så jag kan inte lagra radiokanaler, stereon minns inte vilket spår på CD-skivan som spelades sist bilen var igång och stereon går inte igång med endast tändningen.

Och så var det kupéfläkten. Den fungerar bara på maxläget, vilket är lite drygt då den väsnas rätt bra. Och är det inte torrt och hyfsat fint väder ute så Måste jag ha fläkten igång, för annars immar rutorna igen.
Jag satt och Googlade på det där någon gång, och det jag fick fram var att man tycks behöva byta ut något värmefläktmotstånd eller vad det nu kan tänkas ha hetat. Jag minns inte längre. Det där "motståndet" verkar i alla fall bara kosta et par hundra, så kan man hitta någon som vet hur man byter sådant där själv, så vore det ju guld.

Ja, jag önskar mig helt enkelt hjälp med min söta lilla Peggy(min Peugeot, för de som ej har koll). Jag har tidigare nämnt att hon fått stå åt sidan sedan barnet kom, men nu vill jag fixa till 'na lite. Min första "egna"(ja, det är sambons bil också, men ändå) bil. Hon förtjänar lite omvårdnad :)

Kommentarer


Kommentera inlägget här: