collinus

Livet i byhålan med barn och katter

Squasch

Kategori: Allmänt

Fick för mig att det kanske kunde vara något att prova erbjuda barnet. Squasch, alltså. Den blir ju sådär mjuk(och slemmig enligt mitt tycke), och kanske lätt för barnet att tugga. Han ratar ju makaroner och potatis, vilket jag dels tror beror på färgen. De ser tråkiga ut, helt enkelt. Men så tror jag även att makaronerna bara är jobbiga att äta då han inte har några kindtänder att mosa dem med, utan de glider nog mest bara runt i munnen på honom vilket gör att han väljer att inte äta dem.
Potatisen vet jag inte vad det är för fel på. Han gillar kanske bara inte konsistensen, helt enkelt?
Nu har det blivit mycket smörgås här hemma, som en slags ersättning för pastan och potatisen. Fullkorsbröd dessutom, jojo! Visserligen indränkt i smör och leverpastej/mjukost, men ändock fullkornsbröd. Bara för att få i ungen något annat än enbart kött.
För välling är ju inte riktigt hans grej. Man får i honom max 1 dl de få gånger han över huvud taget accepterar att dricka av den, och det är inte ofta. Ungen dricker med andra ord varken välling eller ersättning, utan han dricker huvudsakligen vatten då han inte längre ammar om dagarna. Han ammar fortfarande inför läggdags, samt på morgonen, men han får nog inte mycket i sig då. Men ungen är fortfarande fluffig och frodig så det går knappast någon nöd på honom för det :-p

För att återgå till squaschen, så undrar jag hur tusan jag ska tillreda den? Steka? Koka? Koka låter ju rätt tråkigt, så jag funderar på att steka den i lite olja eller något. Och ska jag vara ärlig tror jag inte att han kommer äta squasch heller. Allt annat man försöker med ratas ju, så varför skulle han gilla slemmig gurka?
Inte för att jag ser fram emot mer tandsprickning, men det skulle underlätta både för barnet och mig om det kom lite kindtänder snart :-p

Kommentarer


Kommentera inlägget här: