collinus

Livet i byhålan med barn och katter

Sade jag...

Kategori: Allmänt

... att världens finaste sambo tagit ledigt mån + tis(och så är han ledig ons + tors enligt schema)? Han tog främst ledigt för att ge sin överansträngda muskel i vänster armveck en chans att vila lite(den fick spel efter att han sågat brädor). Och då grillmurandet(med extra tillkommande sågning av lecablock) var planerat sedan ett par veckor tillbaka så kände han att det nog var säkrast att ha ett par dagar extra ledigt just för armens skull så att han kan jobba med den senare.
MEN han tog även ledigt för Min skull. För att ge mig lite avlastning och en chans att få lite egentid och fler möjligheter att göra allt det där jag aldrig hinner annars. Gulle gulle älskling!
Bara det att jag både igår och idag, halvt blivit beordrad att ligga kvar i sängen på morgonen när barnet vaknat, och fått sova ett par timmar extra... hur mycket guld är inte det värt liksom? Gulle gulle älskling!

Igår fick jag ju som sagt ca 5h & 45 minuter egentid hemma då sambon tog med sig barnet och åkte till barnets farmor och farfar, och då kunde jag klippa på häcken, rensa lite i rabatten, rensa ur en pallkrage, göra en kakdeg(som gräddades när barnet lagts för kvällen), röja lite i köket etc.
Idag har både barn och sambo varit hemma, men vi har turats om med att ta hand om barnet och att göra saker vi velat ta itu med.
Sambon har t.ex spolat av terrassen med högtrycken för att få bort det sista murbruket som hamnat lite här och var. Och jag har åkt och handlat, tränat med pilatesbollen och efter barnets sänggång var jag ut och klippte en del av gräsmattan. När den ena har gjort "sina grejer", har den andra tagit hand om barnet. och jag känner att jag fått mycket gjort även idag, vilket är riktigt skönt!

I morgon ska sambon skruva loss och vända på trallen på ena delen av terrassen, som av någon djävla anledning är GULmålad(?!), så att den får samma färg som resten av terrassen. I sommar ska vi ju riva altantaket(som är århundradets sämsta fulbygge) och bygga nytt, och nästa års projekt blir att byta ut och förbättra terrassen. Men fram tills dess gör vi det som går för att göra den liiite snyggare än den är i skrivande stund. Att gå över den med högtrycken gjorde i alla fall mycket skillnad.
Mina tänkta projekt för morgondagen är att klippa färdigt resten av gräsmattan(jag ville inte gå och klippa för sent mitt i arbetsveckan för grannsämjans skull, därav blev det bara en liten del klippt idag. Och så fick jag en enorm blåsa på handen som dessutom brast). Och så hoppas jag hinna med att rensa ur en till pallkrage.
Och sedan vore drömmen att hinna med en liten motionsrunda. Tyvärr har jag inte lyckats hitta vår cykelpump ännu, hade jag gjort det hade jag försökt ge mig på en cykeltur till Rimbo och tillbaka. I stället skulle jag vilja hinna med en promenadrunda.
När jag gick från jobbet på graviditetspenning, gick jag en specifik runda ett par gånger i veckan ända fram till ca 3 dagar innan Linus "tittade ut", och den är ca 6km lång. Det varvet gick jag i tillståndet höggravid på ca 55 minuter. Det vore kul att se hur lång tid det tar när jag Inte går runt med 17 extra kilon på kroppen.
En variant skulle kunna vara att jag i stället för att ligga och lyxsova 2 timmar extra på morgonen, kliva upp med sambon och barnet, men i stället ge mig ut på min motionspromenad. Men vi får se vad morgondagen bjuder på, helt enkelt.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: