collinus

Livet i byhålan med barn och katter

Måtte djävulen ta alla övertrötta barn!

Kategori: Allmänt

Jomenivisst serru, det är lite(!) risk för psykbryt i den arma mammans huvud igen. Ungen väääääägrade ju sova eftermiddagsvila, så nu är han inne i typ 3:e andningen och jag undrar när han kommer somna ikväll. Om han Någonsin somnar igen.(det gjorde han, jag avbröt mitt i bloggandet för grötmatning och läggning.)

Kan ju börja med att redogöra lite för dagen som varit i alla fall.
I förmiddags blev(äntligen) huset dammsuget igen, samt våttorkat. Men den där uppenbarligen ingrodda skiten på golvet sitter tydligen rätt ordentligt, för golvet knarrar så smått när man går på det i alla fall. Tydligen krävs det gammal hederlig stå-på-alla-fyra-med-skurborste-och-såpa-skrubbning på golvet. Och det är det ingen av oss som är riktigt sugna på just nu. Vi får väl kanske satsa på att våttorka efter varje dammsugning ett tag så kanske skurmoppen lyckas ta sig ner till botten av det hela till slut? I annat fall får jag ta ett rum i taget någon gång när andan eventuellt kan tänkas falla på. *host*

Någon gång efter 13, när barnet satt och åt mat, traskade morbror Colle och kusinerna Evelina och Emma in. Linus spelade Allan och charmade loss så gott han bara kunde med mycket handklappande, skumma ansiktsuttryck och roliga ljud. Han kan när han bara vill den där ungen.
Efter ett tag gick pojkarna ut och påbörjade bromsbytet på Peggy, medan tjejerna roade Linus. Själv passade jag på att plocka undan efter lunchen och förberedde lite inför fikat som skulle ätas senare.

När Linus började ledsna på att jaga/bli jagad i gåstolen, klädde jag på honom och så gick vi ut och gungade en stund, och han bjussade på en hel arsenal av roliga miner som jag knappt sett tidigare.


Emma på Bobby-caren och Linus efter


Konstig den där kusinen...


Gungas av kusinerna




Allan ballan


Kuliga kussar det där


Grabbarna fixar och trixar(Colle fixade och sambon tittade ;-p)


Försöka få till en "omuppig" bild på alla 3 ungar var ju sådäär lätt :-p


Jorå men såatte...


Ehum...


Här gav jag upp :-p


När Linus ledsnat på gunga och gräsmattesittning insåg jag att det nog var dags för eftermiddagsvila, så jag gick in och hämtade vagn, en banan och vattenmuggen, och försökte pilla i barnet lite banan + vatten medan tjejerna försvann ner till sjön. Efter en stund tog jag Linus med mig ner för att se vad de hade för sig, och hamnade mitt i en fotosession som Linus och jag kollade in samtidigt som han fick det sista av bananen.















Lille havsfruen? :)


Linus började vid det här laget bli rätt gnällig, så jag stoppade i napp och gick en sväng med tjejerna som sällskap, men när vi åter var hemma vid huset hade barnet ännu inte visat något tecken på att vilja sova, så tjejerna gick in och fikade med karlarna som var klara med bilen, och jag tog en sväng till med barnet som INTE ville sova. Försökte jag lägga honom ner, försökte han bara sätta sig upp. När jag återigen närmade mig vårt hus gav jag upp och tog in honom, för jag ville faktiskt också ha fika.
Som förväntat blev det gnäll ganska fort efter en stund i gåstolen, så det stoppades i napp igen och barnet placerades i vagnen, och jag stod och vagnade och vagnade och vagnade, men sova ville Hans Höghet Inte. Morbror och kusiner åkte hem, och jag fortsatte vagna barn. Som inte ville somna. Det syntes så väl hur han Behövde sova, men nej då.
Sambon tog ut Peggy på en liten testrunda, och när han kom tillbaka stod jag fortfarande och vagnade, varpå han tog över så jag fick känna lite på bilen. OJ vilken skillnad det var - bilen var tyst! :-D
Och när jag kom tillbaka från min runda, stod sambon i sin tur fortfarande och vagnade sömnvägrande barn. Då gav vi upp. Jag tog barnet och satte mig med honom i soffan, i hopp om att han skulle slockna i famnen eller något till slut. Men icke. Sambon hann laga klart middag och allting, och då kändes det meningslöst att försöka få honom att sova. Upplägget för resten av kvällen hade bara blivit helt kajko.
Barnet fick sitta med oss vid middagen, då han åt några bitar hotdog och ett smörgåsrån med leverpastej på, men han blev anti korven ganska fort. I den stunden bestämde vi oss för att försöka hålla honom på hyfsat humör någon halvtimme och sedan ge honom gröt och låta det bli tidig sänggång.

Efter gröt och pyjamas var det en T R Ö T T bebis som låg och snuttade hos mig. Jag var tvungen att "bråka" med honom för att hålla honom vaken, och han låg där och praktiskt taget bad mig om att låta honom vara ifred. Då bar jag in honom till sängen, och han somnade på 3 röda. Frågan är hur tidigt han vill upp i morgon. För medan vi satt i soffan före middagen när jag hoppades att han skulle sova, så var det som om någon slog mig i huvudet med en sömnpulverslägga. Jag blev så förbaskat trött att jag knappt kunde sitta upprätt. Och Linus övertrötthetshumör i kombination med min trötthet låg farligt nära psykbrytets brant. Och nu har ju min trötthet passerat, så jag lär ju inte kunna somna i tid sedan i alla fall. Morgondagen kan bli spännande :-p

Kommentarer

  • Jennie säger:

    Vilka härliga bilder! Linus är ju ba för söt asså, lilla spexarn :D

    2012-05-06 | 22:18:28
    Bloggadress: http://jempie.se
  • Emma säger:

    Ja och du tog ju dom allra finaste också:P

    2012-05-07 | 19:55:30
    Bloggadress: http://emmacollin.blogg.se/

Kommentera inlägget här: