collinus

Livet i byhålan med barn och katter

Man borde lägga sig tidigt

Kategori: Allmänt

Men jag bara Kan ju inte missa Eurovision. Som fd schlagernörd(jodå, jag älskade schlager, fram till allt blev uppochnedvänt genom att alla plötsligt fick sjunga på villket språk de ville, och det blev massa delfinaler. Då ledsnade jag) är just den stora finalen ett måste. Vem älskar inte att sitta och såga bidragen vid fotknölarna och totaldissa deras outfits liksom?
Jag som inte sett bidragen tidigare i veckan var ju nyfiken och förväntansfull, men än så länge måste jag säga att jag är ganska besviken. Det är inget egentligt fel på något av bidragen, men det är heller inget som stått ut från mängden. Utom ett. Det hittills roligaste bidraget är ju i alla fall Rysslands små brödbakande tanter. Gissa om den kommer spelas sönder i sommar? Bortsett från Loreen så hejar jag på Rysslands söta tanter faktiskt. Hur ballt vore det inte om de vann?

Idag har vi bl.a varit iväg på en sedan länge planerad shoppingtur till Thuns. Sambon var ute efter skor, shorts och lite annat. Jag hade gärna shoppat loss rejält, men bestämde mig innan vi åkte att jag inte skulle handla något alls till mig själv. Jag måste hålla i slantarna så jag inte står med flugor i plånboken i slutet på månaden, för i juni kommer bilskatten för Peggy och då vill jag vara garderad. Dessutom hade det blivit jobbigt att prova kläder då vi hade ett lätt uttråkat barn med oss.
Självklart lyckades jag få syn på en sjuuukt fin klänning. Jag kunde inte låta bli att glutta på prislappen, vilket nog var bra, för när jag såg att den kostade 700-800kr så blev den plötsligt lite mindre fin. Eller, den var fortfarande lika fin, men längtan efter den blev mindre, för jag köper inte kläder som kostar sådana summor om det inte är något jag vet att jag kommer använda ofta(typ varje vecka). Jag kan ju inte påstå att Thuns är någon billighetsaffär nu för tiden.
Sambon kom i alla fall därifrån med ett par shorts och två pikétröjor, och tre t-shirts till barnet.

Idag kom dessutom mina föräldrar förbi en snabbis för att lämna av en tidig födelsedagspresent till mig. Jag hade önskat mig penséer och planteringsjord, och de ville ge mig det medan penséerna fortfarande är fina.



Sambon planterade dem medan jag sövde barnet. Visst blev det
fint?


Ungskrället som inte fick ngn förmiddagsvila idag pga Thunsbesök och annat, ville inte alls sova eftermiddag när vi väl kom hem. Så han fick roas bäst det gick en stund, tills han blev alldeles för gnällig. Då insåg jag att han nog var rätt hungrig då han ätit dåligt vid lunch, så han fick en macka. Och satan i gatan vad den mackan försvann fort. Han åt som om han inte fått mat på 14 dar. Stackars unge.
Efter mackan provade jag att lägga mig med honom i min säng, alldeles för sent på eftermiddagen, och nog tusan somnade ungen och fick sova 1 timme tills middagen var klar. Och jag måste ju säga att det där barnet är förbaskat sött när det sover.



Samma sovpose som sin pappa


Middagen bestod av grillad fläskfilé, potatisklyftor, grill cheese och (givetvis)exotic mango-sås. Brutalgott.



Sambon gör "karlgörat" vid grillen. Stenålders, Jennie? ;)


Efter middagen har barnet faktiskt varit på riktigt bra humör. Kanske beror det på att jag lekt med honom lite mer än vanligt, på Hans villkor. Jag har tagit mig lite extra tid från allt jag brukar vilja göra annars(röja av i köket, plocka leksaker från golvet, damma av lite ytor, etc) och bara lekt och myst. Jag har själv insett att jag varit dålig på det sista tiden, vilket förmodligen beror på att jag varit ganska less på att ha barn hemma. Och nu har jag ju givetvis dåligt samvete för det. Det ständigt dåliga samvetet.

Morgondagen är även den fullbokad med saker. Det ska storhandlas, det ska hälsas på diverse mödrar för Mors Dag-firande och så skulle det vara bra om vi på något sätt kan få en stund över till att äntligen så våra lökar och fröer i pallkragarna då jag fick ganska mycket planteringsjord av mamma och pappa idag. Vi får se vad vi får tid till och när, helt enkelt.
Nu har jag i alla fall bestämt vilken dag jag själv ska låta mig firas, och det blir söndagen den 3:e. Jag förstår inte varför jag inte tänkt på den dagen tidigare? Då slipper jag risken med att vara för trött efter min första jobbvecka, har lördagen på mig att baka tårta(tårtor?), och är förhoppningsvis trött nog på söndagkvällen för att somna tidigt så jag orkar kliva upp och åka till jobbet på måndagen. Som hittat!
Och jag har för avsikt att baka chokladtårta(sådan där mäktig, lite smygkladdig sak som äts med en klick vispgrädde), så är det någon som inte gillar det får "hen" gärna hojta till så får jag väl köpa hem glass eller något som substitut.



Avslutar med en bild på vårt blommande äppelträd. Fint va?




Kommentarer


Kommentera inlägget här: