collinus

Livet i byhålan med barn och katter

Kalasväder!

Kategori: Allmänt

Idag har det tamejfan inte varit ett moln på himlen på hela dagen. Jag kände redan tidigt idag att om det skulle vara sådant här väder hade jag ingen lust alls att stanna hemma. Framför allt inte då sambon skulle iväg och jobba, barnet och jag hade säkerligen fått tuppjuck på varandra om vi stannat kvar hemma. Därför stoppade jag vagn och barn i bilen lagom till barnets förmiddagsvila och drog till Norrtälje. Jag ville kolla efter ett par grejer till barnet(som jag självklart inte hittade), och så tänkte jag att vi kunde gå ner till Societetsparken och äta lunch och leka lite i sandlådan där.

Väl framme i Norrtälje började jag med att gå till ICA och köpa en sådan där färdig Ceasarsallad och en flaska vatten, sedan blev det en sväng på Kappahl och Lindex, varifrån jag gick med ett par saker jag egentligen inte skulle ha från början.



Måste ju ladda för EM! Eller, måste man det? Pappan kommer
i alla fall bli glad :-p


Hittade en tunn, kortärmad/benad pyjamas vilket det är halvt
omöjligt att hitta i rätt storlek. Det är alltid så urplockat, och
det som finns kvar är antingen "tjejigt", skitfult eller i sjukt
"oskönt" och opraktiskt tyg eller utformning.


Keps var något jag var på jakt efter, men även det är det sjukt
urplockat av, så det finns nästan bara för stora storlekar,
dessutom är de flesta fula. Den här tyckte jag var rätt söt i alla
fall :)


Efter Lindex drog vi ner till parken för lite lunch i gräset. Barnet åt i sedvanlig ordning sin förbaskade korv, men smakade även på kycklingen i min Ceasarsallad, men i sedvanlig ordning ratade han den efter första tuggan. Däremot fick jag, kors i taket, i honom några skedar av någon skum frukt/havrepuré från Semper som de kallar för "mellanmål". Och så vatten förstås. Han dricker väldigt mycket vatten nu i värmen, vilket känns himla skönt så man slipper oroa sig för uttorkad bebis.
Efter uppäten korv satte vi oss en stund i lekparkens sandlåda med spaden jag tagit med, och barnet satt och skvätte sand för glatta livet. Och åt sin beskärda del sand också, bör väl tilläggas. Jag tycker det är bra skumt att han gång på gång vill stoppa äcklig sand i munnen, men inte vilken mat som helst. Ungar är bra konstiga.



Full fart i sandlådan


Ett par "andar".


Svårt att gissa båtägarens idoler?


Medan barnet grävde loss i sandlådan, satt jag och lade upp en status på Facebook(det var då sanden åkte in i munnen) om var jag befann mig. Då upptäckte jag även en "check-in"-status från en kompis som deklarerade att även hon och en till kompis var i Societetsparken, så jag satte barnet i vagnen och letade upp dem. Sedan satt vi där och pratade lite tills barnet började ledsna, då packade jag ihop oss och gick till bilen och åkte hem. Dock blev det en liten extra sightseeing-tur med bilen då jag ville att barnet skulle vila så länge som möjligt eftersom båda dagens vilor skett i bilen, och han egentligen inte sover ordentligt då, utan sover väldigt ytligt.
Väl hemma har det varit gnäll gnäll gnäll i stort sett konstant. Jag försökte till och med söva barnet för en liten powernap EFTER middagen vid 16:30(han var hungrig och fick äta tidigt) i villfarelsen att han fått för lite sömn och därför var så gnällig. Men när barnet efter en halvtimmes sövningsförsök fortfarande inte ville stänga gluggarna så avbröt jag, annars hade hela kvällsupplägget och nattningen blivit helt kajko.
I stället har jag varit konstant upptagen med att roa barnet med lek på golvet(uppskattades inte), lek i gåstolen(uppskattades väldigt kort stund), mys i soffan(uppskattades lite längre), lek i min säng(uppskattades ungefär lika länge som soffmyset) och ytterligare lek i gåstolen. Med en och annan majskrok och bananbit mitt i leken när gnället börjat tillta igen.

Nu har barnet fått sin kvällsgröt, stått och bajsat för kung och fosterland framför sitt kära "I drömmarnas trädgård", fått pyjamas, snuttat, lagts och somnat. Han var bra trött. Och varm. Det kommer bli jobbigt för det stackars barnet i sommarvärmen då han precis som förra sommaren är en riktig svettbebis och redan börjat få sina värmeutslag på kroppen. Framför allt magen och ryggen är det som är prickiga just nu. Och då små barn helst ska hållas undan från solen och ha heltäckande kläder på sig för skydd mot den brännande solen så kommer han ha ett rent heleve i sommar om vädret fortsätter som det ser ut nu.
Tänk, tidigare i våras när graderna började stiga på termometern, gick jag runt och gnällde på att jag inte gillar när det blåser för att det blir så mycket kallare. Nu däremot längtar jag efter vinden igen :-p

Kommentarer


Kommentera inlägget här: