collinus

Livet i byhålan med barn och katter

Inför midsommar

Kategori: Allmänt

Snart är det midsommar! Eller ja, det är ju några veckor kvar, men det är inte jättelångt.
Förra året "firade" vi midsommar först i vår ensamhet hemma i huset, sambon och jag. Vi satt hemma och åt sill och potatis till lunch. På kvällen gick vi över till en bekant längre ner på gatan och grillade, körde 5-kamp och hade trevligt ett helt gäng. Sket i midsommarstång och sådant.

Midsommarstången har jag inte varit och kollat in sedan typ tonåren tror jag, i stället har vi firat med vänner hemma hos antingen oss, eller någon annan vän. Ätit sillunch, lekt lite lekar, grillat till middagen och bara haft det mys med spel, konversationer och en del alkohol också förstås. Vilket alltid brukar innebära att det spårar ur Någonstans i gruppen till följd av att någon blir sur på någon osv osv.
Förra året slapp vi sådant då sambon och jag, bortsett från värdens barn, var yngst i gruppen. Och själv var jag ju höggravid, så någon snaps blidde det inte. Eller jo! Sambon ville ju ha Någonting till sillen på dagen, så han hittade en sådan där liten miniflaska med Absolut vodka päronsmak i barskåpet. Jag ville ju också skåla snaps, så jag hällde upp päronläsk i ett snapsglas till mig själv :-p

I år ska vi köra en gammal favorit i repris och fira midsommar tillsammans med goda vänner som vi firat med mången gång förr. Föräldrarna till en av dem brukar vara bortresta över midsommar, och då har vi fått tillgång till deras hus och stora fina altan. Ett par av oss brukar få uppdraget att inhadla maten till sillunchen(inklusive snaps), av vilket kostnaden sedan splittas upp mellan de som kommer och äter av det. Smidigt, enkelt, billigt och bra.
Vi har ännu inte bestämt om det blir samma upplägg i år också, eller om vi kanske kör knytkalas i stället, men jag skulle tippa på att vi gör som förr.
Det man vill dricka i övrigt, samt lägga på grillen på kvällen, brukar man ta med själv då alla har så skild smak. Dock har jag själv vid något tillfälle gjort en enorm skål med tzatziki och tagit med för allas tillgång. Funderar på om jag ska göra det i år också, för det är ju sjuuuukt gott till grillat.

För ett par veckor sedan beställde jag hem bl.a en klänning från Ellos som jag hämtade ut idag. Jag ville för första gången på många år vara sådär riktigt "midsomrig". Jag har mest kört kjol+topp eller jeans+top tidigare. Men i år ska jag vara enormt flickig med blommig klänning. Funderar till och med på att försöka få till någon form av lockar eller något i det lilla amningsförstörda hår jag har kvar på huvudet. Kanske försöker jag lära mig göra pincurls så man får några sådana där stora mjuka lockar? Om jag kan lyckas lista ut hur man gör. Fast å andra sidan är det väldigt drygt med utsläppt hår när man har en Linus. Det får liksom inte vara ifred då.

Här skulle jag ha lagt upp en bild på klänningen jag hämtade ut idag. Men av någon anledning har alla bilder jag försökt lägga upp idag hamnat högst upp ovanför all text, hur jag än gjort. Så nu är jag lite sur.




Kommentarer


Kommentera inlägget här: