collinus

Livet i byhålan med barn och katter

Att göra/köpa-lista:

Kategori: Allmänt

Har en hel radda grejer jag ska unna mig/äntligen köpa när jag börjat jobba igen och får in lite rimligare stålar än Försäkringskassans "fantastiska" föräldrapenning.

* Gå till frisören.
Sedan jag slutade jobba har jag klippt mitt hår själv. Eftersom jag inte har någon invecklad frisyr att hålla efter, så klipper jag lite själv på måfå. Min frisör kommer väl "råka" klippa av mig halva örat som straff när jag väl sätter mig i friserarstolen, men det får jag ta. Och hon. Även om hon inte tar mer än 280kr för en klippning så är det ändå 280kr av ca 7000 spänn som ska räcka till räkningar, månadshandel och bensin. Plötsligt har "ynka" 280kr blivit en hel djävla förmögenhet.

* Göra ny synundersökning.
Jag använder i vanliga fall linser. Glasögon är liksom bara ivägen och blir skitiga titt som tätt(framför allt när små runda flottiga fingrar får tag i dem). Linserna jag har(månadslinser) är inne på sista versen och jag blir liksom "grusig" i ögonen av dem efter bara ett par timmars användning, så jag använder dem inte längre. Det har skett typ 3 gånger sedan Linus kom. Dessutom känns det som att jag behöver öka styrkan på dem lite.
Drömmen vore att skaffa nya linser nu inför sommaren så jag kan använda solglasögonen utan att för den delen gå runt och vara halvblind, men smakar det så kostar det. Jag kommer nog bara fylla på förrådet med den styrka jag har just nu så jag kan vara glasögonfri i sommar, men ny undersökning får jag nog vänta med att kosta på mig till Efter sommaren. Inte för att en undersökning är överdrivet dyr, men man spar gärna på alla slantar man kan.

* Byta ut typ halva garderoben.
Det har jag i och för sig tänkt göra ändå. Jag har kredit på både Ellos - och H&M's postorder, så jag har möjligheten att delbetala(dock minst 50kr/månad). Nackdelen med det är ju att man sitter och betalar massa ränta och därför betalar Mer än kläderna egentligen kostade från början. Men det kan det faktiskt vara värt när man inte köpt ett nytt plagg på över ett år, typ. Och jag betalar alltid av mer än 50kr(om det inte är vrålkris). Men jag vill verkligen ha lite nytt.
Å andra sidan fyller jag år om en månad, så jag kan alltid önska mig lite presentkort på t.ex H&M och Thun's. Älska presentkort. Älska H&M och Thun's. Synd att presentkort är så tråkigt att ge bort bara, för det vet jag ju själv. Men uppskattat och praktiskt. *hint hint*

* Gå och knådas av Nettan.
Nettan bor längre ner på vår gata, och är med och driver Relaxrummet nere i Rimbo där man kan få klassisk ansiktsbehandling, ögonbrynsplockning, färgning av ögonbryn och ögonfransar, vaxning av ben och bikinilinje. Och massage - som förebyggande, rehabiliterande eller avslappning. Finns även healing i olika former. Och så fotvård. De har lite av varje, helt enkelt.
Nettan är känd för att ha ganska "starka nypor", och just det tror jag att jag behöver. Hellre att det nästan gör ont så man faktiskt känner att någon har varit där och knådat, än någon mjuk fjollig massage man knappt känner av.

* Testa mitt livs första ansiktsbehandling.
Jag har alltid velat prova, men någonstans tyckt att det är slöseri på pengar. Det kanske det faktiskt Är också, men ibland måste man ju även skämma bort sig själv. Jag har ingen aning om vad en ansiktsbehandling faktiskt innebär. Vad de gör, eller inte gör, etc. Just därför vill jag prova. Och skulle resultatet bli en hud mjuk och len som en babystjärts(varför gör man den liknelsen eg... Linus stjärt är ju alldels gropig!) så var det ju värt det. Om inte, så vet jag ju en gång för alla att det ÄR att kasta pengar i sjön.

* Köpa ny(läs: begagnad) cykel
Jag har redan en cykel. Min pappas gamla Monark herrcykel som är coolast i stan. Dessvärre har den inga växlar, vilket faktiskt skulle vara bra att ha ibland. Och ska jag eventuellt sätta en barnsits där bak, så kommer det vara bra mycket smidigare att slippa svinga benet över en herram och därmed minimera risken för att sparka till barnet varje gång jag ska upp på cykeln :-p
I och för sig har jag blivit erbjuden att få en halvantik gammal brevbärarcykel av en vän till sambon, men jag befarar att det inte finns några fungerande växlar på den heller, så jag får nog satsa på något annat. Jag skulle vilja ha en klassiska gammal damcykel med cykelkorg och allt. Typ en sådan här:


Min mamma hade en liknande cykel som tyvärr gått i graven. Jag
älskar gamla cyklar, och skulle ju helst ha en "vintage-cykel".
Tyvärr vet folk att de kan få mycket pengar för sådant nu för
tiden, så det är i regel billigare att köpa  ny cykel på typ Biltema.
Cykeln på bilden har jag lånat från en Blocket-annons, och säljaren
vill ha 3000kr för den :-S


* Reconda Peggy
Jo, jag vill faktiskt slösa pengar på att piffa upp bilen lite. Peggy må vara en liten(mini), 11-årig skrothög i många andras ögon. Men i mina ögon är hon grym. För trots en och annan skavank(halvtrasigt fläktsystem, ingen bakrutetorkare, rostfläck modell medium på bakluckan, taskiga bromsar(än så länge), glapp i vänster framljus, "felkopplad" stereo etc), så är hon "Min"(okej, min och sambons då Vi köpte henne gemensamt, men hon står på Mig) första bil. Och det är trots allt jag som kör henne mest. Vi köpte henne för att jag skulle ha henne som pendlarbil till jobbet.
Trots sina "ynka" 88 hästkrafter så går hon som ett skållat troll om man bara vill(jodå, jag har testat ;) ), så hon var klart värd pengarna vi köpte henne för. Och kollar man vad likvärdiga bilar(alltså samma modell/årsmodell) kostar på till exempel Blocket, så fick vi henne löjligt billigt. Skulle vi fixa alla småfel, skulle vi gå med vinst om vi sålde henne. Men jag vill inte sälja. Inte än. Först ska hon pysslas om och glänsa!

* Lämna barnet till barnvakt, dra ut på typ kryssning ellr ngt och unna mig en riktigt "tonårsfylla"
Jo faktiskt, jag är såpass pubertal av mig att jag skulle vilja ta mig en redig fylla och bli packad som ett as, dansa på borden och typ sjunga karaoke som en(enligt mig själv) rockstjärna. Med eventuell spya som utgång(för då har jag inget behov av alkohol på Länge igen :-p) Bara för att jag inte haft möjligheten sedan november 2010 då jag fick veta att jag var gravid med Linus.
Jag har inte varit berusad "på riktigt" sedan dess. Jag har känt mig smålullig en gång efter 2 wirrar hemma i soffan vid ett tillfälle för ett par månader sedan, men det är allt. Jag har ju ammat hela tiden, så dricka en massa finns ju liksom inte på världskartan. Men nu ammar barnet 2 ggr/dag, så snart har jag alla möjligheter i världen.
Men jag vill gärna ha sambon med mig på detta, då vi inte bara är ett par utan även bästa vänner(enligt Mig i alla fall)och för att det ska vara möjligt måste barnet lämnas bort en natt, och det är lite för tidigt än(enligt Mig). Däremot kan jag tänka mig en blöt kväll om sambon kör, och det bara är över kvällen/en bit in på natten så man kan ha barnvakt hemma om barnet vaknar på natten(vilket han hittills gör fortfarande).


Det finns en massa många mer saker jag skulle vilja unna mig, som jag inte kommer på just nu. Och även om jag skulle komma på det nu, så skulle listan fömodligen bli så sabla långa att Jag inte skulle orka skriva, och Ni inte skulle orka läsa om det. Så jag avslutar här. Jag har trots allt fått med några av de viktigaste grejerna, och efter att ha spånat genom dem lite inser jag att de flesta har med utseende att göra. Vilket inte är så konstigt efter att ha spenderat dryga 9 månader i skitiga mjukiskläder, flottiga glasögon och håret i hästsvans.
Jag behöver lite piff, helt enkelt, för i ärlighetens namn känner jag mig ganska ful för tillfället :-p

Kommentarer

  • anna p säger:

    Om du e vän med tessan roxenmo på fejan så kan jag säga att hon e bäst på ansikbehandling m,m

    :-)

    2012-05-04 | 23:05:04
  • Hanna säger:

    Jo det är henne jag planerat att gå till om det blir något av det :)

    2012-05-04 | 23:21:55
    Bloggadress: http://collinus.blogg.se/
  • Josephine säger:

    hinten är uppfattad ;) du förtjänar allt det där du vill ha gulledu! synd att pengar inte växer på träd, men ibland måste man som sagt få unna sig! :)

    2012-05-05 | 17:07:49
    Bloggadress: http://j-phine.bloggplatsen.se
  • Jennie säger:

    Fan vad det skulle vara kul att dra på kryssning med dig, jag är nämligen sugen på PRECIS allt det där du beskrev... Det har inte varit mycket av den varan för mig heller på sisådär ja typ 5 år...

    2012-05-05 | 23:16:14
    Bloggadress: http://jempie.se
  • Hanna säger:

    Haha, vi skulle "Rock the boat" alla gånger ;-D

    2012-05-06 | 11:58:22
    Bloggadress: http://collinus.blogg.se/

Kommentera inlägget här: