collinus

Livet i byhålan med barn och katter

Sovmorgon

Kategori: Allmänt

Här hemma kliver vi upp tidigast 8:30. Oftast mellan 9-10, det är helt enkelt då barnet vaknar. Jag förmodar att vissa skulle kalla det sovmorgon, och i viss mån är det väl det eftersom barnet sover ungefär 10 timmar. Ibland 12.
Men sedan hänger det ju lite på när man går och lägger sig också. Jag tycker det verkar som de flesta föräldrar med barn i samma ålder som Linus lägger sina barn vid 19-20 på kvällen. Det har vi Aldrig gjort här. Här går vi och lägger oss allt från 21:30 - 23:30. Beror lite på hur dagen sett ut, när ungen vaknade på morgonen, om man kanske varit borta på middag osv. Men främst beror vår "sena" sänggång på att sambon jobbar 3-skift på Arlanda och allt som oftast slutar runt 23:00 om kvällarna, vilket innebär att han gärna inte kliver upp för tidigt om morgnarna, så vi har rättat oss lite efter det vid läggdags. Och det funkar finfint, det är först när jag ska tillbaka till jobbet och barnet ska börja på dagis som vi får börja ställa om tiderna, för då kommer den stackars ungen bli tvungen att kliva upp 05:30 vissa morgnar...

Idag vaknade han dock 09:30 ungefär, och för en gång skull lyckades jag somna inte alltför långt efter barnet somnade,  så jag har fått sova hyfsat för en gångs skull. Drömmen vore ju dock att ungen sov heela nätterna igenom utan uppehåll för nappistoppning, amning och pruttar...

Har jag nämnt att jag behöver byta jobb? De har numer 3 olika arbetstider på jobbet som det skiftas mellan från vecka till vecka. Jag minns inte tiderna i huvudet, men det ser ut Ungefäär såhär:
06:50 - 15:30
08:00 - 16:45
10:45 - 19:00
Dagis här öppnar 06:00, och stänger 18:00. Och jag bor i mastodonthålan Rånäs, och jobbar i Sigtuna som innebär en bilresa på ungefär 5,5 mil. Det tar mellan 45 - 60 minuter att köra beroende på väglag. Ser ni problemet med dagis? Har ingen aaaning om hur jag ska lösa det med jobb - och dagistider, men kontentan är att jag skulle behöva byta jobb. Men inte bara pga dagis, utan för att jag vantrivs med jobbet numer.
Ingen som har ett kul jobb till övers? ;-p

Kommentarer


Kommentera inlägget här: