collinus

Livet i byhålan med barn och katter

Roliga upptäckter

Kategori: Linus utveckling

Barnet är ju väldigt anti mat igen, förmodligen på grund av den tand vi tyckt oss skymta under tandköttet i överkäken. Just därför har jag valt att inte försöka erbjuda någon mat, utan i stället testa med välling eller fruktpuré när han verkar hungrig(och tutte, såklart, för den går alltid hem). Det brukar inte gå något vidare med de alternativen heller, men man vill ju gärna prova i alla fall så att han får i sig Någonting.
När inte heller det passar herrn, brukar jag ge honom majskrokar som han kan pilla med, så att han ändå får sitta med mig när Jag äter, bara för att bibehålla lite rutin. Även om han inte vill äta, så kan han trots allt sitta med vid matbordet.
Majskrokarna(eller något annat han kan pilla med/hålla i/smaka på) brukar alltid gå hem, då ätandet sker på Hans villkor. Vill han inte äta/tugga på dem(vilket han alltid vill) behöver han inte det, då kan han pilla med sina krokar(eller vad det nu är) i stället.

Igår hände något när han satt där med sin majskrok. Han satt och räckte ut handen med majskrok i åt mitt håll när jag satt och åt, och då böjde jag mig snabbt fram och bet av en bit och sade "-Åh fick mamma smaka, vad snäll du är! Tack, Linus!".
Reaktionen var stora ögon och ett uttryck av typ blandad chock, förvirring och ren skär förvåning. Vad fan hände, liksom?
Han fortsatte titta misstänksamt på mig medan han stoppade kroken i sin egen mun, men efter en stund räckte han fram kroken mot mig med förväntansfull blick. Då sade jag "-Får mamma smaka igen?", och bet av en bit till. Sedan sade jag "-Tack, Linus, vad snäll du är som låter mamma smaka".
Han förde återigen kroken till sin egen mun och sög lite på den, men bara under någon sekund, för sedan sträckte han fram kroken till mig Igen.
Sådär höll vi på tills det inte fanns någon krok kvar i handen på honom, och han tyckte det var jättespännande.

Tidigare idag, när vi åt lunch tillsammans med sambon innan han åkte till jobbet, så provade vi igen, men började med att fråga om Pappa fick smaka på Linus majskrok. Linus bara tittade på honom, och höll hårt i sin krok. När jag frågade om Mamma fick smaka, räckte han fram kroken till mig. Han kopplade väl det där med att dela med sig med mig, eftersom jag var den som hade turen att få uppleva det först. Så att Pappa skulle smaka var väl bara konstigt i Linus värld.
Vi får prova igen i morgon och se vad som händer då.

Oavsett är det så roligt när han gör någoting nytt som han inte gjort förut. Bortsett från de där falsettylen han upptäckt att han kan slänga ur sig vid läggning när han inte alls vill läggas i sin säng. De upptäckte han igår kväll, och utnyttjade dem även ikväll. Vilket faktiskt är lite roligt att lyssna på, för man hör hur han, samtidigt som han är arg, ligger och riktigt Tränar på dem. Nästan så att han halvt glömmer bort att han egentligen var arg från början, för att det är spännande att klämma ur sig de där nya ljuden. Men självklart kommer han på sig själv efter en stund och protesterar vidare.
Dock är det inte så illa som det kanske låter, han protesterar bara en liten stund, ofta räcker det att man går in och säger godnatt en gång till, så lägger han sig snabbt som attan i sin klassiska sovställning. Precis som att han Vet att han ska sova, och har gjort något busigt. Så fort man går därifrån igen börjar han ju protestera igen, men det är så uppenbart att han bara testar att se om vi kommer in igen. Märker han att vi inte gör det, slutar han yla och lägger sig tillrätta och somnar(jag brukar stå gömd utom hans synfält och smygtitta på honom).

Natten som var, gick tyvärr inte smärtfritt. Han somnade 20:10, och hann vakna hela 4 ggr innan 00-tiden då sambon gick och lade sig. Han vaknade ett par gånger även efter det, och när klockan var strax efter 03 och han vaknade igen, var jag alldeles för trött för att orka vara ihärdig, så han fick komma över och snutta och somna om hos oss redan då.
Även ikväll somnade han 20:10, och vaknade igen efter bara 30-40 minuter. Han somnade igen nu, klockan 21:00. Och Fan vet hur många gånger till han kommer vakna inatt.
Han blir ju 9 månader gammal i nästa vecka, så jag funderar på om det kan vara ytterligare en separationsfas på G, att det är den som börjat spöka. Det brukar ju tydligen vara vanligt runt hans ålder. Eller så är det "bara" den där tanden, det är ju halvt omöjligt att veta exakt vad det är som orsakar alla konstiga utbrott och gnällighetsperioder som de går igenom eftersom de inte kan berätta det själva.
Jag hoppas natten inte blir Värre än föregående natt i alla fall, så att både jag och sambon(som ska jobba även i morgon) får sova liitegrann i alla fall.

Vi har förresten bestämt att barnet ska få flytta in i eget rum på torsdag. Då har sambon sin tidiga vecka och jobbar mån - tors, så då har vi några för oss båda lediga dagar att testa och se hur det går. Går det käpprätt åt helvete är det ju bara att flytta in honom till oss igen. Är lite spänd faktiskt!


Linus & Pappa Stefan i förmiddags

 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: