collinus

Livet i byhålan med barn och katter

Sista veckan

Kategori:

På fredag jobbar jag min sista dag, sedan blir det ett par års uppehåll som hemmamamma. Först invänta 2:ans födsel, sedan leva ett liv som mammaledig med 2 små terrorister fram till den dagen 2:an skall skolas in på dagis.
Ja, jag kan lätt erkänna att jag är lite halvt skräckslagen faktiskt. Jag minns fortfarande första tiden med Linus, och det var i min värld allt annat än en dans på rosor. Jag hade det jättetufft med både fysiska och mentala "jobbigheter". Jag kände mig inte alls naturlig i mammarollen, och att ha en bebis var ett heltidsjobb utan dess like. Hade jag inte haft en så underbar och stöttande sambo hade jag nog krackelerat helt och hållet.

Nu ska jag gå igenom en "bebistid" till, och dessutom ha min Flinus i släptåg genom hela karusellen. Tack och lov för 15h dagis!

Även nästa vecka, min första som ledig, kommer Linus få gå till dagis i 3-4 dagar så att jag får en möjlighet att ta itu med lite saker som fått stå åt sidan under en längre tid.
Prio 1 är att ta ett långt varmt bad i lugn och ro. Unna mig lite bodyscrub, hårinpackning, manikyr/pedikyr, hårborttagning på diverse kroppsdelar och helt enkelt få en liten uppfräschning. Inte en dag för tidigt(har i skrivande stund inte duschat sedan... ja jag minns inte ens när längre).
Nästkommande saker listas utan inbördes ordning:

* Röja sovrummet fritt från alla högar av rena/smutsiga/av barnet urrivna ur byrålådor med kläder som täcker varenda djävla fri yta i rummet.

* Plocka ner alla adventsstjärnor/julsaker.

* Börja med mina 1-timmespromenader igen, som jag var så duktig med när jag väntade Linus.

* Damma/torka av alla ytor som jag förr städade varje vecka.

* Rota fram Linus gamla bebiskläder och sortera upp dem i storlekar så att de är redo att användas och läggas i den byrå vi framöver hittar till 2:ans rum när det är färdigrenoverat.

* Röja ur och få lite ordning i klädkammaren i hallen.

* Styra upp och rensa ur bland Linus leksaker.

* Rensa och torka ur kylskåpen.

Det finns säkerligen typ 100 grejer till som jag skulle kunna lägga till på listan, men jag ska börja med att beta av ovanstående.
Dagis står fortfarande kvar där det står, och ju större och otympligare jag blir, desto mer behov kommer jag ha av lite avlastning. Och även om barnet har en nyligen bliven pensionär till farmor som mer än gärna tar honom ibland, så vill jag att han ska få tid även på dagis då han har så roligt där med sina kompisar och underbara fröknar. Framför allt för den sociala biten som han tycker är så rolig.
För jag är inte typen som orkar åka iväg till öppna förskolan och kyrkis i tid och otid, bensin/diesel kostar pengar och vi bor trots allt i obygden.

Nej, dagis släpper jag inte i första taget, framför allt inte när 2:an har anlänt. Då kommer vi behöva dagis både jag och Linus.

Men nu go vänner, ska den här hygieniskt försummade morsan försöka somna.

Kommentarer

  • Jennie säger:

    Ja jag har ju lärt mig att jag ska börja hålla käft, men jag kan inte. Ångesten kommer krypande över mig när jag läser detta inlägg.
    Jag tyckte det var fruktansvärt jobbigt att bli tvåbarnsmorsa. Men jag verkar å andra sidan ha haft den kraftigaste tvåbarnschocken utav alla mammor i vår bekantskapskrets (eller så är det ingen som vågar erkänna fullt ut....) Nu när trean kom var det dock a piece of cake. Så, om det vore tvillingar nu kan du va lugn, då blir det lätt ;)
    Närå.
    Men vafan, du har ju mycket vunnet bara i att inse att det BLIR jobbigt. För det blir det. Men det är väldigt mycket glädje och lycka också, såklart! Och man vänjer sig vid allt. Du är snart världens bästa tvåbarnsmorsa. Och när du vill sluta håret av huvudet och bara dra så lämna ungarna med Stefan och kör till Sthlm så har vi lite peptalk. Okej?
    Bra. Natti!

    2013-01-08 | 22:43:52
    Bloggadress: http://jempie.se

Kommentera inlägget här: