collinus

Livet i byhålan med barn och katter

Prozac, någon?

Kategori: Sova sova sova säng säng säng

Barnet sov knappa 20 minuter i bilen till Sigtuna. Och i bilen sover han inte ordentligt, han sover väldigt ytligt, som i lite halvdvala. Knappa 20 minuter "förmiddagsvila" alltså, som skedde lite tidigare än vanligt nu när vi skulle iväg.
Vi var framme i Sigtuna ca 10:20, och åkte hemåt igen vid 14:10 varpå barnet somnade i bilen 14:15. Dryga 4 timmars vakentid och ytterligare 1 timmes ytlig "halvdvalesömn" till eftermiddagsvila i bilen hem.
Själva utflykten i sig idag var jättebra i alla fall. Barnet var på väldigt gott humör både på mitt jobb, och under promenaden genom stan. Så länge han aktiveras undviker man det där ständiga gnället som han bjussar på hemma. Men när vi väl kom hem igen, och barnet satts i sin gåstol, så hann jag bara gå på skithuset och börja klippa i paketet med fläskfilé innan barnet återigen stod intill på köksgolvet och gnällde och pep. *suck*
Jag är sååå less på den här fasen nu. Hur orkar alla mammor därute? Hur orkade Min mamma? Var jag över huvud taget såhär kinkig i den här åldern? Det Kan jag inte ha varit. Blä.

Kvällarna och nätterna är också spännande. Senaste 2 kvällarna, när barnet vägrat sova eftermiddag, har han praktiskt taget sovit när han lagts i sin säng, vilket såklart inte är bra. Men det har varit omöjligt att hålla honom vaken under kvällsamningen. Jag hade i stort sett blivit tvungen att skaka på ungen för att hålla honom vaken, och det funkar ju inte heller. Shaken-baby-syndrome liksom.
Och nu ikväll(han lades tidigare idag för att han var så trött och gnällig) har det varit kinkigt i spjälsängen vid läggning, trots napp och hela den vanliga drillen med Godnattfras och puss i pannan och allting. Han har blivit halvdålig på det där att somna själv. För att inte tala om att somna Om själv. Det blir mycket spring om nätterna, vilket är liite drygare nu när man måste ta sig till ett annat rum för att stoppa i napp. Och för någon natt sedan fick han plötsligt tuppjuck mitt i ett sådant där uppvak och började vråla i stället för att som annars bara vända sig och somna om när han fått sin tappade napp. Man är upp en gång i timmen i stort sett, i alla fall under nattens första halva. Andra halvan är det bättre, då sover han oftast 2-3 timmar mellan uppvaken.

Men jag håller ut. Jag lever vidare med mantrat att Det Går Över. Tids nog. Tids nog sover han bättre. Tids nog hittar han sina tappade nappar själv. Tids nog somnar han om på egen hand utan gnäll och sover flera timmar i sträck. Tids nog.
Shit vilket skitsnack :-p

Kommentarer


Kommentera inlägget här: