collinus

Livet i byhålan med barn och katter

Dilemma No 1

Kategori: Sova sova sova säng säng säng

Börjar med lite bilder från dagens promenad(då det var TÄNKT att barnet skulle sova eftermiddag).



Var upp till Rånäs gamla bondgård och morsade på kossorna




Linus var något reserverad



Tittut!



Linus var mer intresserad av dem här!



Tyvärr var hästarna tysta, roligare när de låter ju



Gamla bondgårdsbyggnaden



Tog en sväng förbi ankorna idag också och åt lite mellanmålsbanan



Haha, brutalrund bebis på den här bilden


Blev det någon eftermiddagsvila då? Svar: Nej.
Jag var ute i sammanlagt 2 timmar(lite drygt) och gick och gick och gick. Ungen blev till slut gnällig, fick napp, varpå jag gick och gick och gick lite till. När vi började närma oss våra egna kvarter igen började jag bli desperat, såpass desperat att jag vände tillbaka åt samma håll vi kommit ifrån. Barnet vägrade sova, oavsett vagnen var i halvsittande eller liggande läge. Och jag gick och gick och gick. Till slut började barnet gnälla trots napp i munnen, han var helt enkelt utled på den där vagnen, så jag gick sakta sakta hemåt i förhoppningen att tröttheten skulle slå till som ett knockout-slag helt plötsligt. Icke. Barnet t o t a l v ä g r a d e sova, och låg till slut och skrek i vagnen för att han absolut inte ville ligga där, så jag gav upp och satte upp honom för resterande vägen hem.

Sista kilometern hem fullkomligt kokade jag av typ ilska, frustration, uppgivenhet och utmattning i en enda salig röra. Jag gick där och planerade flyktförsök till palmprydda länder, att sänka spjälsängen och sätta ungen där med några leverpastejmackor, 18 nappar och stänga dörren och dra. Typ.
När jag kom hem hade sambon kommit hem från jobbet och stod i köket i färd med att laga middag. Han hade uppenbarligen sett min psykbrytstatus på Facebook("- Men för i helvete unge SOMNA!") och försökte vara så stort stöd som möjligt för mig när jag kom inklampande med hårt sammanbitna tänder.

2 dagar i rad nu utan eftermiddagsvila alltså. Vilket innebär att hans vakentid mellan förmiddagsvilan och sänggång har varit ungefär 7-8 timmar i sträck. Ni kan ju tänka er hur brutalt trött ungen är på kvällen. Som om inte separationsfasgnället vore nog, på med lite trötthetsgnäll på det så har vi en hel djävla fars.
Den stora frågan är ju nu hur jag ska lägga upp kommande dagar? Väcka honom tidigare under förmiddagsvilan trots att han fortfarande är trött, för att kanske lyckas få honom att sova eftermiddag? Eller skjuta på förmiddagsvilan och börja med EN vila om dagen(vilket jag tycker känns lite tidigt än, men vad vet jag)?
Som sambon sade - nu har ju ungen gått två dagar utan eftermiddagsvila, det kanske sätter sig snabbt i hans dygnsrytm? Sabbar vi om jag kortar ner förmiddagsvilan?
Känner att jag faktiskt behöver lite hjälp här.

Kommentarer

  • Jennie säger:

    Den här sidan brukar jag gilla att läsa om barns sömn på: http://se.babycenter.com/baby/sleep/naplongerexpert/

    Sen brukar man säga att sömn föder sömn och på mina ungar tycker jag det brukar stämma, att har de sovit bra och mycket så sover de ännu mer och ännu bättre. Typ. Och det är ju jävligt segt att höra när det enda man gör är att försöka få ungen att sova för han ska sova, jag hajar det. Och jag vet inte så mycket mer egetnligen, det är skitjobbigt när det är så här!

    Sover han middag i sin säng något? Om inte så tänker jag att ni kanske kan prova att "chocka" honom genom att plötsligt börja lägga honom i sin säng dagtid, på exakt bestämda tider med nerdraget och hela baletten (ja förutom pyjamas och "kvällsmål" då), och köra liksom en "kvällsläggning" fast dagtid, typ. Låta honom somna själv och hela baletten. Nu kanske det är precis detta ni gör men jag har fått för mig att han sover lurarna i vagnen vilket inte är något fel i sig, det har Molly gjort ända sen hon föddes också (nu har hon slutat sova dagtid) MEN, eftersom det inte verkar funka plötsligt så kan man alltid testa något annat sätt. Så tänker jag.

    Sen tänker jag att nu börjar han snart närma sig året och du ammar väl inte jättemycket längre så ge honom omega3 vetja. Vi köper den från Apoteket på flaska för barn från ett år (men jag mailade dem och de säger att man kan börja tidigare) då jag vet att jag läst att barn kan få bättre sömn med omega3. Humbug? Vem vet, men jag har alltid kännt att jag vill ge mina barn det och tja, de sover (oftast) sjukt bra. Samband? Who knows! :)

    Tänker att alla sätt är bra utom de dåliga, och omega behövs för hjärnan och annat oavsett så.......

    2012-05-07 | 22:09:54
    Bloggadress: http://jempie.se
  • Hanna säger:

    Nej han sover båda sina vilor i vagnen. Tilläggas bör kanske att han sovit mellan 1,5 - nästan 2 timmar under sina förmiddagsvilor senaste 3 dagarna. Förr sov han oftast bara 30 min. Så förmiddagsvilorna är väl kanske "för långa"? Men det känns ju så dumt att väcka ett barn som sover. Sover han 1,5 timme var han ju uppenbarligen trött, liksom?

    Det är så sabla svårt att veta hur man ska gå tillväga när man inte varit med om det förr.

    Just idag ska jag ev iväg över dagen, så jag funderar på om han kommer bli trött i bilen på vägen hem(vilket lär bli på eftermiddagen) eller om han bara tänker sitta där och gnälla hela djävla vägen :-p För somnar i bilen gör han allt som oftast, i alla fall om vi åker långt. Och åker vi iväg, kommer jag göra det i relativt god tid, alltså en bra bit Innan han normalt sett sover förmiddag, så somnar han mot förmodan i bilen så kanske "chansen" är större att han sover på eftermiddagen sedan... den som lever får se. Skiter det sig idag också funderar jag faktiskt på att ta tjuren vid hornen och försöka hålla honom vaken fram till efter lunch(den lunchen lär ju bli kul. Not) och helt enkelt införa EN vila om dagen. Han kanske inte behöver fler vilor längre? En del ungar är ju tidiga med sådant. Men vi får se.

    2012-05-08 | 08:40:51
    Bloggadress: http://collinus.blogg.se/

Kommentera inlägget här: