collinus

Livet i byhålan med barn och katter

Det var som f...

Kategori: Sova sova sova säng säng säng

Barnet somnade i vanlig ordning vid 20-tiden igår kväll. Strax efter kanske, jag kollade inte så noga på klockan, och han låg och pratade och grejade i sängen som vanligt innan sömnen slog till, vilket även brukar innebära att man får gå och stoppa i nappen 1-2 gånger då han kastar ner den vid fötterna när han ligger där och pular.
Som vanligt vaknade han till ett par, kanske tre, gånger under de följande 3 timmarna, och två av gångerna fick jag gå in och stoppa i napp, de övriga somnade han om på egen hand.
Han hade ett uppvak vid ca 23:30, vilket var 15-30 minuter innan jag själv somnade för kvällen, och när jag väl vaknade till på natten och trodde att det hade gått typ 2 timmar, så fick jag mitt livs chock när det visade sig att både ungen och jag sovit oavbrutet i nästan 5 timmar. FEM timmar. Kanske har han pipit till vid något tillfälle utan att jag hunnit vakna av det, det har jag ingen aning om.
Inte ens när sambons mistlur till väckarklocka ringde vid 04:15 vaknade ungen. Han sov sig igenom alla ljud sambon gav ifrån sig innan han åkte till jobbet, och sov fram till ca 05:20. Alltså har han sovit nästan 6 timmar i sträck.

Själv kunde jag ju såklart inte alls somna om efter att jag vaknade där före 4 någon gång. Jag låg väl bara och väntade på att ungen skulle vakna. Och någonstans i sitt stilla sinne börjar man ju undra om ungen rymt hemifrån eller något eftersom han inte yttrat sig över huvud taget på så många timmar :-p
Dock hörde jag honom vända sig några gånger i sin knarrande spjälsäng, så han levde i alla fall :-p
När han vaknade där efter 5 fick han som vanligt komma in till min säng och snutta och somna om. Även jag somnade om och vi sov till klockan 8 nästan.

Barnet har sista 3-4 nätterna sovit nästan 12h/natt. Tidigare sov han ca 11h/natt, så jag undrar om det kan vara en orsak till att han sovit så korta stunder under båda sina dagsvilor? Att det är därför han varit svår att söva på förmiddagen? Han har kanske helt enkelt inte haft samma sömnbehov när han fått en extra timmes sömn på natten?
Idag klev vi som sagt upp vid 8, han fick frukost ca 8:30, lite mellis när vi kom tillbaka från en tur till ICA vid 11:30, och lunch kl.12. Jag hade köpt fiskpinnar som jag skulle prova på barnet i min jakt på något annat än korv(som i stort sett är det enda han äter vid lunch och middag numer), men fiskpinnar ville Hans majestät Inte ha. Han smakade över huvud taget inte på dem, utan satt bara och pillade på dem innan han slängde upp dem på köksbordet för att markera att det där var inget som föll honom i smaken. Som tur var hade jag förberett korv som stod på spisen utifall att det skulle gå just så som det gjorde. Så han åt i vanlig ordning en hotdog. Och så fick jag i honom ett pr tuggor tekaka med leverpastej på, men det var allt.
Jag funderar på om jag ska försöka ge honom mellis lite tidigare, och bara något väldigt litet, så att han kanske har lite mer aptit till lunch/middag. Vilket är lite svårt då han blir arg om han fortfarande är hungrig efter en halv mellis-macka. Och man vill ju inte låta honom gå hungrig heller.
Jag önskar att han inte var så anti att bli matad, så att han kunde få fruktpuré eller yoghurt eller något lätt till mellanmål, men matas vill han inte. Morgongröten och kvällsgröten går bra, men i stort sett bara om han får titta på Drömmarnas Trädgård samtidigt. Det är en omständig liten unge vi har förstår ni!

Igår tog det ju tid och krävde en hel del skrik och gnäll vid dagvilan i spjälsängen, men idag gick det mycket bättre. Han var lite smågnällig, men jag stod kvar vid hans säng och sjöng tills han somnade, vilket tog kanske 10-15 minuter. Han har nu sovit nästan en timme, och det ultimata vore att han fortsätter sova ytterligare en timme. Men så bra kommer jag givetvis inte få ha det, framför allt inte nu när jag skrivit hur länge jag vill att han ska sova. För som ni vet så är ju karma en tik :-p
Den stora frågan nu är vad vi ska sysselsätta oss med när barnet vaknar, för att han inte ska ruttna för fort. Hans Höghet kräver ju en del aktivering nu för tiden, annars blir det gnäll gnäll gnäll. 
Vädret är småskumt. Det är ömsom mulet, ömsom soligt, och så blåser det, så uteaktivitet känns inte sådär superlockande. Men kanske sätter vi oss i bilen igen och åker och kollar om vår vän I är hemma. Skulle hon inte vara det får vi väl sätta oss i en lekpark eller något. Fast helst skulle jag inte åka någonstans då jag känner mig ganska trött idag. Den som lever får se.



Linus klassiska sovställning, med undantaget att han för en gångs
skull Inte ligger med ena armen under ryggen.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: