collinus

Livet i byhålan med barn och katter

Med förhoppning om en solig morgondag

Kategori: Allmänt

... går jag nu och lägger mig.
Förhoppningen om en god natts sömn gav jag upp för lääänge sedan, det händer bara när Minigrisen sover på bortaplan.
Natten till idag höll han mig vaken från cirka 22:45 till 01:40. Bära bära bära, prova lägga ner igen, misslyckat försök, mera bära, mera misslyckade läggningsförsök, storebror som kommer tassande till oss i vardagsrummet mitt i natten("- Jag kunde inte se dig, mamma"), stoppa tillbaka storebror i vår säng, fruktpurématning av Minigris mitt i natten(till slut testar man allt, "-han kanske är hungrig?"), mera bära, slutar med att jag sitter och leker med honom i hans spjälsäng tills han håller på att somna dubbelvikt.

Inatt finns risken för liknande procedur då vi straxt före läggdags sänkte hans säng utan att han riktigt hann känna på hur det kändes med den nya förändringen. Natten till idag började han nämligen sätta sig upp i sängen och resa sig mot staketet. Trots att han straxt fyller 1 år så har han inte pysslat med det tidigare så behovet att sänka sängen har inte funnits. Inte förrän nu.
Förändringar brukar ju vara ytterligare en anledning till sämre sömn, så jag utgår från att jag inte kommer få så mycket sömn(inatt heller). Jag har som plåster på de eventuella kommande sömnbristsåren unnat mig en öl ikväll. Jag kände av en halv öl, snacka om att man får billiga fyllor efter barnafödande/månader av amning och typ noll party...

Jag hoppas som sagt att morgondagen bjuder på lika vackert väder som idag så att vi kan spendera större delen av dagen utomhus. Kanske till och med äta både mellis och lunch ute.
Storsonen trivs ute nu när det inte är så kallt, och Minigris Älskar att vara ute. Han kryper omkring och känner på gräset, klättrar på/i sandlådan och gungar mer än gärna. För honom är hela världen en upptäcktsfärd just nu och det är så kul att iaktta honom när han upptäcker nya saker. Snart går ungen själv, och det ska bli så skönt att kunna ha honom tultandes runt tillsammans med storebror utomhus utan att man måste bylta på dem massa ytterkläder. Det blir vardagslyx.


Bild från tidigare idag när storsonen busade i farfars vedförsäljnings"koja"

Kommentarer


Kommentera inlägget här: