collinus

Livet i byhålan med barn och katter

I morgon

Kategori: Allmänt

... är det midsommarafton, och den ska spenderas tillsammans med maken, barnen och svärföräldrarna.
Jag har just borstat färskpotatisen, kokat ägg och lagt in det tinade köttet i kylskåpet. Svärisarna tar med sig sill och silltillbehör.

Jag har egentligen bara två "krav" när det gäller midsommar, och det är Matjessill(med gräddfil och gräslök) och Färskpotatis(med en klick bordssmör till). Och gärna öl, förstås.
Övriga sillar, räk/romtårtor med kavringbotten, snaps, jordgubbar, grillat, blomsterkransar, dans kring midsommarstången, kubb etc klarar jag mig utan problem utan så länge jag får just matjessill, färskpotatis och en öl. Då är min midsommar gjord, liksom.
Sedan är ju alla de där andra grejerna såklart en trevlig bonus, absolut.

När svärföräldrarna anlänt kommer vi slänga i barnen lite "vanlig" lunch(för hur många 1-åringar och 3-åringar äter sill liksom? ), sedan beger vi oss iväg till midsommarfirandet på byns festplats så att barnen får bevittna(men knappast delta i) lite svensk kultur.
Om livet samarbetar med våra önskningar så somnar Minigris i sin vagn efter en stunds iakttagelser av tokiga människor runt midsommarstång så att han kan rullas sovande hemåt. Sedan vill vi vuxna få oss lite sen sillunch.
Och när middagstid närmar sig är vi bjudna över till en granne längre ner på gatan för att grilla. Ska bli en riktigt najs dag hoppas vi, det är bara vädergudarna som behöver mutas lite ;)

Trevlig midsommar på er!



En vad jag fått veta Paradisbuske som står på tomtgränsen mot ena grannen.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: