collinus

Livet i byhålan med barn och katter

Karma är som vanligt en tik

Kategori: Allmänt

... och bjussar barnen(och med största sannolikhet snart även Oss) på ännu mer sjukdomar. Den här gången kom hon med en härlig liten vårförkylning.
Det började med att storsonen vaknade med feber i tisdags. Bara liite feber, och han var hyfsat pigg i övrigt, men vi höll oss hemma och inomhus. Även dagen efter hade han feber, nu liite mer. Och en påsmygande hosta. Och snorig näsa.
Efter det har febern gått upp och ned medan hostan och snorandet har ökat och ökat. Han hostar mest när han ska sova/sover och blir ledsen för att det gör ont. Jag tror dessutom att han dragit på sig en mindre muskelbristning i ena sidan till följd av hostan, för han gnäller om att han har ont där.

Som ett brev på posten insjuknade även Minigris och blev dösnorig och har feber. Tack och lov har han (ännu) ingen hosta, men näsan rinner dygnet runt och nätterna är mer eller mindre sömnlösa för honom och mig.
Igår skulle jag ju iväg och bowla med mina arbetskamrater, och det kändes ju sådäär att lämna bort förkyld bebis till svärföräldrarna. Men samtidigt både ville och behövde jag få komma iväg på något annat och träffa lite folk, så jag åkte ändå.
Maken skulle jobba idag, därav bortlämnandet av Minigris så att han fick ha den minst nattvakna av barnen hemma och lite större möjlighet till sömn.
Storsonen och jag har alltså varit själva hemma större delen av dagen idag vilket jag tror han har tyckt har varit ganska skönt. Och själv har jag ÄNTLIGEN börjat ta tag lite i kaoset som rått i vårt sovrum. Det har sett ut som en smärre soptipp, vilket det i viss mån gör fortfarande fast med klar förbättring. Nu ska det "bara" rensas i hyllor och ett par pappkassar så kanske man kan börja utföra lite normal städning därinne igen och hålla det värsta dammet borta, vilket varit halvt omöjligt innan. Och där ligger liksom hela familjen och sover om nätterna. Jag hoppas för allt i världen att vi inte lyckas bre på kaoset igen vilket vi är så bra på... jag tror man sover bättre i ett städat och trivsamt sovrum än i ett rörigt kaos.

Nu har Minigris efter mycket gnäll, bärande och nässpray lyckats somna en stund, så jag ska passa på att gå och kissa ut ölen jag unnade mig till maten idag. Och kanske unna mig en till ;)



Kommentarer


Kommentera inlägget här: