collinus

Livet i byhålan med barn och katter

Ligger här och fantiserar

Kategori:

Men inte om det ni kanske tror :-p
Nej, jag ligger och Googlar "byta till växasäng" och läser om andras erfarenheter och vid vilken ålder de bytte.
Jag märker att en väldigt hög procent har bytt när deras barn varit mellan 13-18 månader gamla, vilket förvånade mig då jag trodde det var extremt tidigt. Men tydligen är det vanligt. Och de vanligaste orsakerna bakom bytet tycks vara att barnet antingen börjat ta sig ur spjälsängen själv, att det är syskon på gång som ska få ta över spjälsängen, eller att barnen bara börjat kräva mer svängrum i sömnen.

Fan vad sugen jag är på att testa nu alltså. Inte för att det egentligen finns någon vettig eller akut anledning. Han klättrar inte ur spjälsängen(än), syskonet kommer inte än på ett tag, och han är inte för stor för sin spjälis. Däremot är han väldigt rörlig i sömnen och störs nog ibland av att det är trångt att vända från ena kortsidan till den andra och fötterna tar ibland i spjälorna när han vänder och vrider sig i sömnen.
Och så är det ju det där med att jag skulle vilja vänja lillsyskonet vid spjälsängen i ett tidigt skede(om det går).

Det finns nog en stor risk att den där växasängen kommer slippa sin kalla plats i förrådet väldigt snart... Men då får jag nog ställa in mig på mycket spring i början, för växasängen är ju lätt att ta sig ur. Men det är en kamp jag får ta.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: