collinus

Livet i byhålan med barn och katter

Alla (sök)vägar bär till Familjeliv

Kategori:

Så fort jag googlar något som gäller barnet, vare sig det är sömn, matvanor eller annat, så hamnar jag liksom mirakulöst på Familjeliv.se.
Det var länge sedan jag gick in där nu(främst pga några riktiga skolexempel på enligt dem själva "perfekta" mammor som inte gör annat än att kritisera allt och alla i forumet på ett enligt Mig opassande vis), så jag gick in på en av länkarna och började surfa runt lite.
Huvudämnet som jag läste om var sömn/sömnvanor/nattliga uppvak och sådant där som vi inte anser lever upp till vår önskan här hemma.
Linus sover ju i regel bara ett par timmar i sin säng(med minst ett par uppvak i timmen) innan han får bäras över till våran säng där han spenderar resten av natten.

Jag kom bland annat över en forumtråd som handlade om byte till växasäng. I just den tråden var det många som berättade att de bytte till växasäng/juniorsäng/kalla det vad du vill-säng redan när deras barn var mellan 1 - 1,5 års ålder, och det gjorde mig lite nyfiken. Funkar det verkligen så tidigt?
Vi har ju som tanke att vi ska byta ut Linus säng strax innan det är dags för Bebis att byta från vagnen till spjälsängen. Vi har bara en spjälsäng och vi tänker Inte skaffa en till när Bebis ska byta till spjälis. Bebis ska få nöta slut på den snart fallfärdiga gamla begagnade trotjänaren till spjälsäng här hemma, och då får Linus byta upp sig till en begagnad trotjänare i form av en växasäng. Och någonstans långt inne undrar jag om vi inte gör oss en möjlig tjänst genom att lägga Bebis i spjälsäng redan från start så att Hen vänjer sig vid den direkt?

Jag vet att både jag och sambon tyckte att det var väldigt smidigt att bara kunna rulla in sovande bebis i vagnen till vårt sovrum när vi skulle sova, men kanske gjorde vi oss själva en otjänst där som inte lät Linus somna själv i vagnen alt spjälsängen i stället för att somna i famnen/på en kudde i soffan vid amning varje kväll?
Men det där är väl som med allt annat vad barn gäller - det är en sabla lottodragning och kan sluta precis hur som helst oavsett vad/hur man gör.
MEN jag är som sagt nyfiken på den där växasängen. Dock även lite oroad då vi har en unge som ärvt sin pappas bökighet i sömnen och snurrar/bökar/vänder/vrider på sig så det står härliga till. Han lär ju knöla sig ur sängen i sömnen trots fallskyddsplanka på sidan. Och den där plankan följer inte hela långsidan heller utan har en öppning där barnet ska kunna klättra i/ur sängen.

Dessutom undrar jag om det kommer gå att söva honom i den över huvud taget med tanke på att han inte bara lägger sig ner och ligger kvar där vid nattning, utan står och hänger vid staketet och pekar på saker han helst av allt skulle vilja gå och leka med i stället för att sova.
I de lägena kan jag önska att vi hade ett extra rum att ha som separat lekrum åt ungarna så att alla leksaker var utom syn/räckhåll vid läggning. Att sovrummen verkligen bara var till för sömn.
Men men.

Vi kommer aldrig veta hur växasängen kommer funka förrän vi provar, och jag har en känsla av att vi inte kommer prova på ett tag i alla fall, även om det hade varit skönt att testa möjligheten för honom att komma över till våran säng på egen hand i stället för att vi får gå upp och hämta varje kväll. För fortsätta sova I våran säng kommer han med säkerhet göra, det loppet är liksom kört, och vi varken vill eller orkar tvinga honom till något annat.

Du/ni som bytte till växasäng tidigt får gärna berätta när och hur det gick för er :)

Kommentarer


Kommentera inlägget här: