collinus

Livet i byhålan med barn och katter

Han kan han

Kategori: Linus utveckling

Jag ser ofta mammor som gör "utvecklingsrapporteringar" i sina bloggar då och då, där de beskriver vad deras bebis kan och gör i olika åldrar(månader då menar jag). Det ångrar jag lite att jag inte har gjort. Hade varit intressant att titta tillbaka på senare. Fast det är inget jag gråter över eller så, och eftersom jag inte rapporterat på det viset tidigare, så kommer jag nog inte göra det framöver heller. Jag tar upp lite saker han kan någon gång ibland, och då under kategorin "Linus utveckling". Så kan jag kolla datum för inlägget i stället.

Det var alltså detta jag tänkt skriva om igår, som jag just då glömde bort. I och med att han "fyllde" 10 månader igår, och vi på senare tid märkt en stor utveckling hos honom, så tänkte jag beta av några saker som han börjat med alldeles nyligen, samt ett par saker han gjort ett tag men som jag nog inte nämnt något om.

Bland annat klappar han händerna. Det har han gjort länge, men nu kopplar han vissa ord till att just klappa händerna. Säger man att han är duktig, brukar han i 4 fall av 5 börja klappa, då vi så ofta vid matbordet klappar våra händer och säger att han är duktig när han stoppar mat i munnen.
Frågar man även om Linus kan klappa händerna, så börjar han klappa.

Han går även runt och skakar på huvudet en hel del, så när han gjort det, brukar jag göra likadant och säga att "- Mamma kan också skaka på huvudet". Så frågar man nu om Linus kan skaka på huvudet, så gör han ofta det.

Vi har ju sådana där "stapelmuggar" till barnet som jag brukar bygga torn av(som Linus river ner). De har han nu börjat placera i varandra. Senast igår blev vi stolta så vill höll på att spricka när han från ingenstans plötsligt hade lagt nästan alla muggarna i varandra så alla låg i en enda stor mugg. Han lyckas även placera någon mugg på en annan så det blir ett "tvåmuggstorn" av det ibland, men det är fortfarande lite för svårt, så det sker inte ofta.

Hans "gnällord" har ju låtit ungefär som "Nenenenene" tidigare. Nu börjar det mer och mer förvandlas till "mamamamammama", så det dröjer nog inte många dagar förrän det blir ett regelrätt Mamma av det. Dessvärre sägs det bara när han är grinig pga trötthet, hunger eller uttråkning, men det är väl så det är, antar jag :-p

Och den stora grejen för Linus just nu, är att kasta saker på golvet/marken. Allt, alltid, hela tiden.
Vi brukar lägga upp ett gäng leksaker längs kanten på vardagsrumsbordet som han kan gå och plocka av själv från gåstolen, och förut har han hämtat något och lekt med en stund innan den hamnat på golvet till förmån för en ny leksak. Men nu går han bara fram och röjer bordet fritt från prylar. Allt åker ner på golvet på en gång, i stort sett.

Jag vet att det var fler saker jag skulle ta upp, men precis som med allt annat så har jag lyckats glömma det. En av baksidorna med graviditet/förlossning/amningshormoner - minnet är ett minne blott :-p






Kommentarer


Kommentera inlägget här: