collinus

Livet i byhålan med barn och katter

Muggen i bunken

Kategori: Linus utveckling

Jag har vid ett och annat tillfälle försökt visa barnet att man kan lägga mindre saker i större saker. Ni vet, att ungen ska upptäcka att saker och ting kan få plats i varandra. Vi har ju till exempel sådana där "muggar" som man kan bygga torn av(vilket barnet för övrigt tycker är jättekul när jag bygger, för då får han riva omkull dem :-p). När jag sitter på golvet med barnet brukar jag ibland ta fram de där "stapelmuggarna" och lyfta den i/ur varandra. Barnet har dock inte tyckt att det verkat speciellt spännande. Först när jag börjat bygga torn av dem är det kul.
Jag brukar även ta fram en rostfri bunke och lägga klossar och små leksaker i den, och plocka ur dem, och plocka i dem etc. Linus i sin tur plockar bara Ur sakerna och slänger dem bakom ryggen.
Men plötsligt, idag, när barnet sprang runt med en stor genomskinlig plastbunke på sin gåstolsbricka som han själv norpat i köksskåpet, så lade han ner en sådan där liten "stapelmugg" i bunken. Och plockade upp den. Och lade i den igen. Och sedan lade han ner en lite större stapelmugg i bunken tillsammans med den mindre muggen.
Heureka!

Han gjorde inte detta så länge dock, för det var snäppet roligare att göra så som mamma gjort med bunken tidigare, nämligen att sätta den på huvudet ;-p





Kommentarer


Kommentera inlägget här: