collinus

Livet i byhålan med barn och katter

Snablarns

Kategori: Allmänt

Ikväll kom bakslaget. Kanske. Eller så är det sommartidsomställningen som sabbade det hela, för ikväll tog det nästan 50 minuter innan barnet somnade, jämfört med senaste dagarnas max 5-10 minuter. Och det skedde inte smärtfritt genom att han låg och jollrade sig till sömns i 50 minuter direkt, utan han var fly förbannad.

Jag hade inte riktigt planerat något upplägg för tidsomställningen heller, eller rättare sagt, jag hade inte planerat ett djävla dugg. Jag tänkte i stället att dagen får bli som den blir. Att jag helt enkelt bara skulle följa hans signaler och mata när han var hungrig, söva när han var trött, etc. Köra samma mönster som tidigare dagar, och följa hans rytm.
Jag borde ha anat redan vid förmiddagsvilan att det skulle bli kaos idag, då han var grinig och envis och inte alls var med på att sova, fast han minutrarna tidigare stått och gnuggat sig i ögonen med glasartad blick. Han sov i alla fall nästan en timme när han väl somnade.
Även eftermiddagsvilan blev en utdragen historia jämfört med tidigare dagar, och den varade någonstans runt 1h och 5-10 minuter, och han vaknade upp med skrik och gap. han var uppenbarligen mer trött, vilket syntes på honom, men han vägrade somna om.

Och nu har ju som sagt en lång utdragen läggning ägt rum som jag inte alls hade ork eller psyke för efter en natt av enbart 2,5 timmars egen sömn. Och trots min korta natt känner jag inte alls att jag skulle kunna somna inom någon snar framtid. Måtte jag inte ha hamnat i en ond cirkel nu.
Jag hoppas innerligt att detta är det så kallade bakslaget, och inte ett resultat av dålig(läs: obefintlig) planering inför tidsombytet från min sida. För när man tänker efter lade jag barnet 19:37, vilket enligt Barnets klocka fortfarande var 18:37... det blir en ganska stor skillnad när man ser till att han somnat mellan 21:00 - 21:30 senaste 2 dagarna...

Jaja, gjort är gjort och shit happens. Förhoppningsvis kan vi trots kvällens kaos styra sömnen rätt igen, även om det lär ta ett par dagar. Min största fråga just nu är hur långa hans sömnperioder kommer bli inatt. Blir de kortare nu igen när kvällen blev så fel? Jag tänker utgå ifrån det, det ingen idé att hoppas på för mycket känner jag.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: