collinus

Livet i byhålan med barn och katter

Rena sommarvärmen!

Kategori: Allmänt

Idag har ytterdörren stått på vid gavel, åtminstone fram tills vi skulle åka och handla. 18 plusgrader i skuggan! Helt galet!
Barnet fick ha sina tuffa solglasögon på sig i bilen, då han blir fly förbannad när han får solen i ögonen i bilen, och det funkade jättebra ända tills vi var halvvägs hem igen. Då greppade han tag i dem och drog ner dem till munnen så att de satt som ett betsel på honom. Vilket han såklart blev arg över. Och så fick han solen i ögonen såklart, vilket gjorde honom ännu mer irriterad.
Och när jag satte på honom dem igen, gjorde han likadant igen. Hopplösa unge,

På ICA träffade vi på en tjej från föräldragruppen och hennes lille son. Och den ungen var en riktig liten Allan som pratade och gjorde miner och pruttljud med munnen. Verkligen glad och social kille. Linus reaktion? Darrande underläpp och halvt påbörjad gråt :-p
Vi måste verkligen börja ta oss till öppna förskolan eller något snart så att han får träffa lite barn i sin egen ålder. Han reagerar inte alls sådär på vuxna, eller större barn. Bara på bebisar. Vilket kan bli problematiskt när det är dags för inskolning på dagis. Inte nog med att han ska lämnas ensam utan mamma och pappa, han lämnas bland en massa läskiga småbarn också! :-p
Dock vill jag nog vänta lite med sådana intryck tills vi fått någorlunda ordning på nattsömnen, så han slipper ha en massa nya starka intryck att bearbeta under natten samtidigt som han ska lära sig sova ordentligt. Möjligen att vi går till lekplatsen intill dagis och spanar lite på barnen där på avstånd, så att säga. För jag är ju sugen på att introducera honom för hans första gungtur. Det kanske vi gör i morgon om vädret tillåter.

Idag sov han ca 45 minuter under förmiddagsluren, och eftermiddagsluren blev 1h och 15 min, varefter jag faktiskt väckte honom. För ska jag hålla honom vaken så länge han bara orkar ikväll, så kommer klockan bli så himla mycket om han sover för länge på eftermiddagen. Läggning idag kommer nog ske närmare 22, kanske ännu senare, tyvärr. Vi vill ju att han ska sova från 20:30, men under tiden vi kämpar med hans sömn så får det bli såhär. Tiderna får rättas till allt eftersom.
Idag sov han dessutom eftermiddagsluren ute på altanen då temperaturen var så mild. Eller, det var ca 17-18 grader när jag rullade ut honom, men han tog sin lilla tid på sig att somna(han var mer intresserad av snutten och sina fötter) så den hade hunnit sjunka till 15-16 när han väl somnade. Men jag lade på en filt och hoppades att det skulle räcka. Altandörren stod öppen, och jag körde igång en cd-skiva(gud så gammalmodigt!) på stereon("Absolute Love") som hördes ut på altanen.

Under tiden barnet sov, så blev ju självklart katterna galna. Neo tycktes ha drabbats av vårkänslor och sprang in och ut ur huset, jagade flygfän, smög på mig och var allmänt galen. Och Siri skulle prompt upp på altantaket och promenera, och det knarrar ganska bra om gammalt halvtorrt plasttak. Tack och lov sov ungen ändå.
Och när jag vände ryggen till, lyckades Siri hoppa upp i vagnen, och där lade hon sig tillrätta på Linus ben. Hopplösa katt. Linus märkte dock ingenting utan sov som en prins, tack och lov.

Nu laddar jag för ännu en natt med för Mig bristfällig sömn. Men jag har fortfarande det där djävlaranammat kvar och är helt inställd på att vara konsekvent. Och det ska bli spännande att se om nattningen går snabbare idag, eller om det tar lika lång tid. Eller rentav Längre tid. Men jag hoppas såklart på det första.


Samsovning?

Kommentarer

  • Jennie säger:

    En önskan från en barnvagnsnörd: Ett regelrätt barnvagnsfoto! Jag undrar SÅ vilken modell det är ni har, men den ser helt lovely ut. (Trots gamla loggan ;-))

    2012-03-22 | 20:15:31
    Bloggadress: http://jempie.se
  • Johanna säger:

    Ja jag vet ju inte vad modellen heter, bara att det är en Brio. Men bra är den! Foto kommer inom kort ;)

    2012-03-22 | 20:18:39

Kommentera inlägget här: