collinus

Livet i byhålan med barn och katter

Puh

Kategori: Allmänt

Då var storhandlingen avklarad, och jag tror vi fick med oss allt vi skulle ha. Barnet var lite kinkigare än han brukar vara vid storhandel idag. Åka kundvagn ville han inte göra särskilt länge, han skulle bli buren tyckte han. Allra helst av mamma.
Han har blivit väldigt "tuttig" sista tiden och vill ofta upp och snutta. Samtidigt som han inte har ro att bara ligga där, så han avbyter och vill sätta sig upp hela tiden, och när man sätter honom upp ska han tillbaka och snutta, och sådär håller det på. *suck*

Kan ju i alla fall meddela att natten var riktigt skön. Han somnade ju ca 20:00 igår kväll, och vaknade till första gången efter 5h & 15min. Då smågnällde han lite några sekunder, för att sedan somna om igen. Sedan sov han 3h & 45min till nästa uppvak, då han fick komma över till sängen och snutta och somna om, varefter han sov ca 2h till. Klockan 7 vaknade han, och då gick sambon upp med honom så jag fick sova vidare en stund till. Det var brutalt skönt.
Jag inser att jag lägger över väldigt mycket av ansvaret för barnet på sambon när han väl är ledig, och det kan jag få lite dåligt samvete för ibland, men jag behöver få lämpa av lite matningar, blöjbyten etc på honom ibland för att ge mig själv lite andrum. Så man behåller förståndet, liksom. och jag vet att han förstår det.

Vi får väl se hur kommande läggning blir, är den som igår kan jag börja se ljusningen, men blir den som för ett par dagar sedan kommer jag nog halvt börja ge upp igen. En människas tålamod är inte hur långt som helst, och när framstegen och bakstegen är lika många hela tiden, börjar man ledsna till slut.
Dock kommer väl sambon få ta helgens läggningar nu när han är ledig, så att jag får en paus även från det. Dessutom tycks läggningarna gå snäppet bättre för honom, än de gör för mig. Vilket säkerligen beror på att jag är Mamman med de Allsmäktiga tuttarna som man helst vid somna vid typ Alltid.

Det största gisslet just nu är dagslurarna. Trots att han visar tydliga tecken på trötthet, så tar han ca 30 minuter att söva. Varje gång. Och sedan sover han inte mer än en halvtimme. Varje gång. Det börjar kännas lite långrandigt. De där halvtimmarna skulle man ju helst göra annat än att stå och dra en vagn liksom.
Ett tag funderade jag på om man skulle dra ner till enbart En dagvila, men det känns så tidigt, han är ju trots allt "bara" 8 månader. Gå till en vila om dagen hade vi inte tänkt göra förrän han är 10-11 månader, så att han är invand inför dagis.
Men alla ungar är ju olika, så just Linus kanske funkar bättre på en dagsvila? Fast nä, med tanke på att han är trött redan 2 timmar efter uppvak, så skulle tiden innan vilan bli en kamp mot tiden och gnällig unge.

Nu har han i alla fall hittills sovit 25 minuter, och efter hans vila ska vi iväg och käka kinamat hos svärföräldrarna så barnet får lite extra farmor/farfar-tid inför morgondagens barnvaktning.
Ni andra som har ungar, är det en bra idé att låta barnvakten ta hand om eftermiddagsvilan? De kommer ju komma hem till oss ngn timme innan barnet ska sova, så att han hinner vara med dem en stund innan vilan(vilken sker runt 15-tiden). Kl 16:00 ungefär ska sambon och jag sätta oss i bilen och åka, så vi kommer ju vara hemma tills han sövs, och kanske till och med fortfarande är hemma när han vaknar igen, beroende på hur länge han väljer att sova. Jag tänkte om det kanske finns en chans att han inte blir utom sig när han vaknar och möts av farmor och farfar, om även de har sövt honom?
Det är så svårt att veta vad som är "rätt" approach. Kanske ska vi se till att över huvud taget inte vara hemma när han vaknar? vad tror Ni?(dvs Du, Jennie ;) )

Kommentarer

  • Jennie säger:

    Helt ärligt tror jag det är bäst att ni inte är hemma när han vaknar, då finns liksom inget annat utan det är farmor och farfar som gäller. Det brukar nästan vara bäst! Kanske att ni till och med åker innan han ska sova, så de kirrar läggningen, men det där känner ni ju om ni tror att det går/att ni vill.

    2012-03-30 | 18:23:00
    Bloggadress: http://jempie.se

Kommentera inlägget här: