collinus

Livet i byhålan med barn och katter

Och ännu mera bajs...

Kategori: Allmänt

Detta är 2:a dagen i rad som barnet bajsar 2 ggr samma dag. Det händer inte så ofta. Vet inte om det beror på att han för tillfället halvt matvägrar och i stort sett lever på gröt,fruktpuré, lite välling(som vi försöker introducera för att ev kunna ta till vid framtida amningsavvänjning) och bröstmjölk.
Framför allt "mat" vill han inte ha. Man får i 2, kanske 3 skedar men sedan tar det stopp. Fruktpurén däremot slinker fortfarande ner lika lätt, kanske bara inte i samma mängd.
Han har ju varit lite förkyld till och från senaste tiden, men senaste dagarna tycker jag inte att den borde besvära honom så mkt då det knappt märks av att han är snorig annat än på de snorkråkor som ständigt sitter i borrarna på honom(för man får ju såklart inte hjälpa honom pilla bort dem). Annars brukar ju förkylning störa matintaget vad jag har förstått.

Jag har testat att prova sådan sorts mat som han i regel brukar tycka om(framför allt spaghetti och köttfärssås), men det hjälper inte, han ledsnar redan efter 2:a skeden i stort sett. Så man petar i honom massa fruktpuré och några klunkar vatten bara för att han ska få i sig något. Hopplösa unge.
Förhoppningsvis är detta något övergående. Eller, det är jag ganska säker på att det är, men man stressar ju alltid upp sig själv(helt i onödan förmodligen) när ungen plötsligt inte äter.
Efter att vid lunchen gått igenom samma procedur med näst intill noll matintag, bara puré, så valde jag vid middagen att i stället göra gröt. Det gick liiite bättre, men han var inte så intresserad av att äta. Han fick ett smörgåsrån med smör och leverpastej som han sög bort pålägget från och sedan knölade ihop i en liten blöt boll som slutligen hamnade på golvet. Det var allt. Så vi får se hur han mottager kvällsvällingen senare.
Senaste 2 kvällarna har han faktiskt sugit i sig 1 och 1/4dl båda gångerna(kan det bero på att vi testat ett nytt märke?), så jag hoppas på åtminstone 1dl idag.

I övrigt är det rätt lugnt här hemma. Vi var till BVC igår och kollade hörsel och eventuell skelögdhet(allt utan anmärkning), samt vägde och mätte. Vågen stannade på exakt 10kg, och han var 72cm lång. Resten av dagen spenderades hemma.
Även idag har vi varit hemma hela dagen. Solen har skinit jättefint hela dagen, men det har blåst stormvindar, så jag har inte velat gå ut. Dels brukar det bli så kallt när det blåser, och så tycker barnet mest att det är jobbigt med vind. Det känns så bortkastat med vind på en så underbart solig dag.

I morgon är sambon ledig igen, och då ska vi iväg på ett ärende utanför Norrtälje, och när det är utfört hoppas vi på fint promenadväder så vi får röra lite på oss.
På söndag har det varit tänkt att vi ska iväg och kolla på min brorson när han spelar innebandymatch. MEN det visar sig att min morfar fyller 90 år samma dag, så nu är jag lite kluven över hur jag ska göra.
90 är en stor siffra, men morfar ser ingenting, hör knappt någonting och har bara blivit mer och mer förvirrad på senare tid, så det känns nästan lite jobbigt att åka dit och hälsa på.
Känner mig hemsk som känner/tänker så, men det är svårt att blunda för. Och frågan är hur mycket utbyte någon av oss har av att jag åker dit. Har morfar en "dålig" dag så känns det bara jobbigt.
Jag vet inte, det är en sur karamell som jag får suga på i ett par dagar. Jag vill bara inte att min mamma blir ledsen/besviken om jag inte åker dit.

Något som däremot MÅSTE bli avklarat i helgen(helst för typ 3 veckor sedan) är att dammsuga! Jag minns inte ens när det gjordes sist. Skäms på mig.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: