collinus

Livet i byhålan med barn och katter

Man ska inte ropa Hej...

Kategori: Allmänt

... för då vänder vädret och sabbar planerna att premiärgrilla. Jodå, när jag svängde iväg till ICA-butiken tidigare idag sken solen som bara den. När jag klev ut ur butiken var hela himlen grå, och den vind som blåst hela dagen hade tilltagit. Tack så djävla mycket.
Kan lova att det är den där surapan Karma(som är en tik?) som haft en fot med i spelet. Bara för att jag var lite lycklig och skrytmånsig och basunerade ut att grillen skulle fram idag. Vilket i och för sig kanske gör det lite mer till Mitt fel. Där fick jag för att jag skröt, liksom.
Jaja, stekt fläskfilé är gott det också, speciellt om den legat i marinad några timmar(vilket den har). Lite ugnsrostade potatisar, morötter och champinjoner till det så blir det lyx på hög nivå.

Och gissa vilken unge som åt mat idag? Jajemen, våran unge. Men det var nog tack vare att sambon matade, för av någon anledning går det lättare för honom att få i ungen mat och gröt, än det gör för mig. Så i morgon när sambon jobbar igen lär det väl bli gnäll och kink vid matbordet i vanlig ordning.
Dock snuttar inte ungen så mycket under dagtid längre. Han skulle säkert gärna snutta ofta om han fick, men vi trugar inte bröstet på honom, utan det får han när han tydligt visar att det är det han vill ha. I övrigt försöker vi bäst det går att peta i honom gröt, mat, välling och vatten. Vällingen går bara bättre och bättre, och det kan vi nog främst tacka bytet av vällingmärke för. Tidigare fick han Sempers havrevälling, men den var ju sådääär intressant. När vi däremot testade Nestlés Godnattvälling gick det bättre. Den känns lenare är Sempers, som jag upplevde som lite "grumlig". Och skit samma att det står Godnatt på den, han får den dagtid också.
Snuttar gör han straxt innan han vaknar ordentligt på morgonen, en gång på förmiddagen, IBLAND på eftermiddagen, samt inför läggdags. Alltså Max 3 ggr i vaket tillstånd.
Däremot blir det mycket snuttande på nätterna, men då är det mest för tröst och inte för hunger.

Och idag har vi rensat lite i kassarna med barnets urvuxna kläder. Vi har ju määängder med kläder i storlek 68, så idag rensade vi bort en full pappkasse som jag ska testa att sälja på Tradera. Det ska bli så roligt! Jag vet ju själv hur kul det är att buda hem sådant, så jag måste ju testa att sälja lite också. Men först måste vi kirra nya batterier till köksvågen så jag vet vad fraktkostnaden för grejerna blir innan jag kan lägga ut den till försäljning.
och även fast vi rensat ur en massa, så har vi fortfarande massor kvar, men det är sådant som vi verkligen vill spara.

Och jag sade det hos svärföräldrarna igår, och säger det igen här - skulle det komma en unge till i framtiden så VILL VI IIIIINTE HA NÅGRA NYA BEBISKLÄDER. Alls. Oavsett det skulle komma ett flickebarn. INGA kläder alls upp tills ungen är åtminstone 9-10 månader. Inte heller några "bebisleksaker". När Linus blir större kommer han ändå inte leka med de leksaker han haft som bebis, så de får gå vidare till en eventuell andra unge.
Och jag är verkligen helt seriös nu, vi vill verkligen inte ha. Jag kommer rentav bli irriterad, näst intill Arg, om folk trotsar vår önskan och kommer med massa kläder och leksaker i alla fall. Vi har inte plats för en massa extra grejer. Snälla respektera det.
Och ett eventuellt flickebarn under 1 år behöver inga kjolar och klänningar, det är bara opraktiskt. Spara era pengar, alternativt sätt in en slant på barnets sparkonto i stället. Då slipper vi svämma över av grejer, och ungen kommer tacka er när han/hon är större.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: