collinus

Livet i byhålan med barn och katter

Kakdeg och kattmöte

Kategori: Allmänt

Jag har precis stoppat in 2 rullar med misslyckad kakdeg i kylen. Misslyckad för att den blev för torr och bara faller sönder i smulor. Så går det när man tycker att man ska experimentera och ommodifiera recept.
Jag hittade ett recept på kardemummakakor i en Allt Om Mat-tidning som såg busenkelt ut = något för mig. Få ingredienser som bara blandas ihop utan konstigheter, det är min typ av bakning det.
Men jag fick ju som sagt för mig att jag skulle ändra receptet lite, genom att skippa kardemumman och i stället blanda i jordnötssmör. Och jag tyckte att jag var jättelogisk när jag därför halverade mängden smör som stod i receptet, och ersatte det mot jordnötssmör. Annars blir det ju en sabla massa smör, tänkte jag.
Tydligen var det lite överkurs. Och tilläggas bör kanske att jag inte har en aning om hur många gram jordnötssmör det faktiskt blev, då batteriet i köksvågen är slut.

Jag tröck trots allt ihop degen i två separata klumpar och försökte forma dem till rullar(vilket gick sådäär) som nu ligger i plastfolie i kylen. För det står i receptet att de ska ligga i lylen en timme. Kanske blir degen liiite mer formbar efter tiden i kylen om jag har tur. Men tur brukar jag ju sällan ha.
Jaja, går det inte att skära ut kakor av deghelvetet så får det väl bli kaksmulor i stället då :-p

Idag tycks det vara årsmöte för områdets katter på vår altan iaf. Till våra egna katters förtret, då de fortfarande klassas som "gröngölingar" här och inte har minsta tillstymmelse till revir ens på sin egen tomt. De åker på spö jämt.
Grannens gula kisse Oskar(som våran Siri aaaavskyr) sitter i skrivande stund på altanstaketet och solar. Och på gången fram till altanen sitter katten som sambon och jag gett det fina smeknamnet "idioten", då den spöar upp ALLA andra katter här i området. Nedanför Oskar sitter närmsta grannens mörkbrun/svarta katt(som jag ej vet namnet på). Och formodligen sitter vår egen Neo någonstans i närheten och trycker och vågar inte komma fram :-p Siri sitter tryggt här i hemmets trygga vrå på sin klösbräda och blänger surt på Oskar där utanför.
Jag antar att vår altan är poppis då solen skiner på den hela dagen, men våra stackars katter törs ju knappt gå ut när det sitter andra katter där :-p

Solen skiner ju som sagt, så det är ju bäddat för att gå ut, men jag kan för mitt liv inte förstå var min ork har tagit vägen? Glömde jag den på ICA i lördags eller något? I så fall ligger den nog i snacksavdelningen och svullar ostbågar.
Jag har funderingar på att åka iväg och hälsa på vår vän I en sväng idag, men det Kan bli en dryg bilfärd då sambon kör lilla Peggy idag, och jag sitter hemma med Saaben i vilken barnet sitter i bak och får solen i ansiktet. Vilket gör honom förbannad.
För sådana där så kallade "solskydd" som man kan köpa och sätta på rutorna(vi har dem) är ju totalt värdelösa, de skyddar inte ett dugg, oavsett de är enfärgade eller fulla av Hello Kittys eller Nalle Puh(och sådana vägrar både sambon och jag sätta i bilen. Enfärgat eller inget alls).
Vi får se hur vi gör. Jag ska ju hinna slänga in kakorna i ugnen vid tillfälle också. Allt hänger på när - och hur länge barnet sover middag. Men nu har han snart varit vaken i 3 timmar, så vi ska nog försöka sova en skvätt om inte allt för lång stund, sedan får vi se vad som händer och sker.

Tjing tjing!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: