collinus

Livet i byhålan med barn och katter

En stock rikare

Kategori: Allmänt

Det blev varken 4H eller Öppna idag. En stund innan det var tänkt att barnet skulle äta lunch, skickade jag sms till mina föräldrar för att tipsa om att deras äldsta barnbarns halvbror ska springa Brukslunken, ett löplopp(vad tusan heter det eg?) här i Rånäs på söndag. Jag frågade om de var intresserade av att titta, och kanske komma hem på fika efteråt. Pappa svarade, och jag fick genom det veta att mamma var ledig och hemma och rensade i hallonlandet idag, så då tyckte jag att det var ett utmärkt tillfälle att åka dit och hälsa på så att barnet fick träffa både sin mormor och morfar. Då tyckte pappa att jag skulle äta lunch med dem, så jag skippade att ge barnet lunch hemma och stoppade in barn, packad skötväska och gåstol i bilen och brummade iväg.

Väl framme satte vi oss genast till bords, och det var bara att sleva in mat i ungen. En halv burk lax med potatismos fick han i sig, samt en halv burk fruktpuré. Han var nog rätt hungrig :-p
Efter maten sprang han runt i sin gåstol i vardagsrummet och flirtade med sina morföräldrar, pillade på grejer och passade även på att lägga en kabel när han stod gömd bakom soffan :-p
Hade vi stannat kvar hemma hade han nog börjat klättra på väggarna vid det här laget, för det märks direkt när man varit hemma för många dagar i rad.
Nu väntar en fullbokad helg, så barnet lär inte bli uttråkat i alla fall.
I morgon ska vi till Norrtälje och storhandla, och vi ska försöka åka på förmiddagen när barnet visar tecken på trötthet, så att vi får förmiddagsvilan avklarad i bilen. Det brukar göra storhandlingen och allt in_och_ut:ande i affärer och bil lite lättare då han åtminstone inte börjar gnälla av trötthet. Någonstans mitt i ska vi in på Daisys och äta lunch. När vi är klara bär det av hemåt för att plocka upp alla matkassar och förhoppningsvis lyckas få barnet att sova en stund, innan det där iväg till barnets farmor och farfar på middag.

På lördagen kommer farmor och farfar hem till oss på eftermiddagen för att för första gången sitta barnvakt(eller, de har tagit hand om barnet under typ 3h när han var ett par månader gammal, men då var ungen nöjd bara han fick en flaska med något ätbart i, och att sova. Stadie grönsak, liksom). Sambon och jag ska ÄNTLIGEN för första gången sedan barnet föddes, ut på restaurang och äta middag. Fatta, en hel ostörd middag utan en unge som gnäller i matstolen/gåstolen bredvid. Det ska bli såå mysigt. Och ångestladdat. Hur kommer det gå?
Förmodligen som min pappa sade idag.
"-När ni kommer hem igen kommer farmor och farfar säga att de inte Alls kan förstå hur vi tyckt att barnet är krånglig med att sova och äta. För han har ju ätit sååå duktigt och somnat som en klubbad säl utan problem".
Jag hoppas han har rätt :-p

Och så söndagen då, då är det tänkt(om vädret tillåter) att vi ska ner och kolla när min äldsta brorsdotters ena halvbror springer Brukslunken. Även hennes mamma och förmodligen resten av familjen ska tydligen dit, så då vill jag gärna passa på att träffa dem, vilket annars händer väldigt sällan. Brorsdottern träffar jag ju lite då och då när hon är hos sin pappa, men hennes mamma och de yngre halvsyskonen där träffar man max 1 gång per år, så det ska bli kul.
Förmodligen är de nyfikna på att se var/hur vi bor, så vi får se om vi får hem ett helt gäng på fika efteråt. Alt korv med bröd, för det där loppet äger runt mellan 11:00 - 13:00, och det är ju mitt under lunchtid liksom. Den som lever får se. Så det händer något varje dag de kommande 3 dagarna, och det är nog bra för barnets(och mammans) psyke ;)


Bild från dagens besök hos mormor och morfar


Ps. Idag lades barnet i sin säng kl 19:50, varpå han smågnällde lite i början. Sedan låg han och sparkade med benen och hade sig en stund, gav ifrån sig ngt snabbt pip, sparkade lite till, och somnade någon gång runt 20:00. Alltså inga vilda ilskna protester idag. Han var visserligen riktigt trött idag också, men inte i samma utsträckning som igår, så just den här kvällen har i alla fall startat positivt.

Pps: Haha, glömde ju flika in dagens titels betydelse i blogginlägget. Fick en stock snus som mamma köpt i taxfreen när de var på Teneriffa nyligen. Tack mamma!

Kommentarer

  • Jennie säger:

    Aha.. Jag ska inte sticka under stol med att jag började tänka i HELT andra banor gällande den där "stocken"... ;)

    2012-03-30 | 14:11:35
    Bloggadress: http://jempie.se
  • Johanna säger:

    Usch Jennie ;-p

    Men jag å min sida, ska inte sticka under stol med att jag önskar att det var som Du tänkte ;-D

    2012-03-30 | 14:38:27

Kommentera inlägget här: