collinus

Livet i byhålan med barn och katter

En produktiv dag

Kategori: Allmänt

Dagar som denna, när sambon har "helg" från sitt skiftjobb, får man så mycket mer gjort än när man är ensam hemma med barnet. Då får jag ju liksom "barnvakt" till barnet och behöver inte släppa det jag håller på med när barnet börjar gnälla, för vi är ju två!
Inte för att jag har gjort så himla mycket grejer idag, men det jag gjort har jag kunnat göra i lugn och ro, liksom.
vad har jag gjort då? Jo, jag har under dagens gång förberett kvällens middag som jag längtat efter så länge - nämligen sillådan/gratängen!
Redan efter frukost skalade och kokade jag potatisen som ska vara färdigkokt när gratängen görs. Senare på dagen stekte jag löken mjuk så den hann svalna. Men däremellan planterade jag om en klätterranka eller vad de nu kan tänkas heta, samt planterade ner några extra "rankskott" som stått och rotat sig i en burk med vatten i köket alldeles för länge. Och så planterade jag mina gullvivefrön jag köpt på Tradera(samt en blandning med extra frön som jag inte alls vet vad det är, som säljaren slängde med som bonus).

Sambon klädde på barnet och följde med ut på altanen när jag skulle plantera, och satte barnet i sin gåstol så han kunde kuta runt själv på altanen.


Ascool i sina solglasögon


Skönt och uppiggande att vara i solen


Linus var i sitt esse


Måtte fröna gro nu så de kan få blomma nästa vår


Idag har dessutom sambon ställt ut massa saker i förrådet som mest bara stått och tagit onödig plats och fått det att se allmänt rörigt ut i huset. Vaggan åkte ut, likaså liggdelen till vagnen som inte använts på flera veckor, samt babysittern som inte används längre och lite annan bråte. Och så har vi lagt ut en gammal byrå som står i barnets blivande rum till försäljning då den inte alls passar in där, eller någon annastans i huset.
Det är så skönt att rensa ut saker, plötsligt känns huset så mycket mer rymligt och organiserat!
Idag kom dessutom ytterligare ett roligt paket i postlådan med en gardinkappa till barnets blivande rum som även den fyndats på Tradera. För 1 krona(+frakt då såklart).
Och idag hade äntligen burken(Tradera, vad annars?) jag budat till mig kommit till paketombudet, så den hämtades ut när vi ändå skulle svänga iväg till barnets farföräldrar en snabbis. Bild kommer vid senare tillfälle.

Nu har vi ätit sillgratäng och riven morot, och kämpar med att försöka hålla barnet på relativt gott humör så länge som möjligt då han bara sovit en gång idag, och tidsplaneringen med besök hos farföräldrar, middagslagande och middagsintag inte riktigt lämnade utrymme för någon tupplur för barnet. I så fall skulle han ha vaknat så sent på kvällen och då blir allt bara fel inför kvällsgröt och läggdags, och barnet blir bökigt att söva.

I morgon ska vi försöka klämma in en promenad någon gång under dagen, förmodligen i samband med barnets förmiddagslur. Och så funderar jag på att baka havrekakor så jag har något att fylla min "nya" gamla retro-burk med. Det känns ju lite muppigt att ställa sig och baka massa kakor nu när vi ska tänka på vad vi äter här hemma, men det är trevligt att ha NÅGONTING att bjuda på när man får besök, och jag vill inte köpa burkar bara för att de ska stå och se fina ut, de ska fylla en funktion också.
Men Nu, gott folk, ska jag ta mig en dusch. Det var inte igår.


Resterna tillika morgondagens lunch av sillgratängen. Den ser
inte mycket ut för världen, men är förbaskat salt och god!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: