collinus

Livet i byhålan med barn och katter

Det artar sig!

Kategori: Allmänt

Nu kan till och med vraket(jag) se förbättringar i nattsömnen. Inatt vaknade barnet 4 gånger. På hela natten.
Tidigare nätter har han i regel vaknat 9-12 gånger, oavsett han legat i min säng, eller sin egen.

Jag lade honom i sängen ganska exakt 21:09. Förts blev han lite sur, och liksom muttrade, men inget skrik och gap. Sedan låg han och lajade med fötter, snutte och mjukislamm i 5-10 minuter. Jag tror i alla fall att det var det han gjorde, jag stod utanför sovrumsdörren så jag hörde bara att han rörde på sig, men det är regel det han brukar göra om kvällarna.
Efter en stund blev han grinig, men jag avvaktade lite en stund, för han var trots allt bara smågrinig, inte förbannad eller ledsen. Han låg och muttrade i ett par minuter och sedan blev det tyst. Han hade somnat. Klockan var då 21:29.

Klockan 00:40 vaknade han första gången, och hade då alltså sovit i 3 h och 11 min.
Han sprattlade ett par gånger, gnydde knappt en halv minut, sedan somnade han om, utan ord eller hjälp från mig.

Andra uppvaket skedde 3h och 20 minuter senare, klockan 04:04. Fatta, två 3-timmars i rad! Även denna gång gnydde han halvt i sömnen i inte ens en halv minut, och somnade om.

Tredje gången han vaknade var klockan 06:18, och då hade han sovit 2h och 11 min. Nu gnydde han dock inte bara, utan blev arg. Jag avvaktade ett par minuter, och han lugnade sig och blev tyst, för att sedan börja knorra igen en-två minuter senare, och nu började han bli förbannad. Så nu testade jag något nytt, nämligen att ta upp och amma honom. För han Kan ju faktiskt vara hungrig, och den tanken har gnagt i bakhuvudet senaste 2 dagarna.
Risken finns att man sabbar allt genom detta, men jag valde att göra det som kändes bäst för Mig, så han snuttade i ca 15 minuter tills han halvt hade somnat om, och då lade jag tillbaks honom i sängen igen. Det mottogs ju inte med glädje såklart, men jag sade mitt Gonatt och gick och satte mig i sängen. Han var arg ett par minuter, och jag sade Godnatt igen, varpå han var arg ett par minuter till. Men sedan lugnade han sig och somnade om.

Fjärde och sista gången han vaknade(uppvaket för dagen) skedde 08:32. Han vaknade arg, och jag sade godmorgon bortifrån min säng(i förhoppning att han skulle somna och sova en halvtimme till då jag själv inte alls hade någon lust att kliva upp). Han tysnade efter någon minut, men somnade inte utan började greja med sina saker i sängen. Då tog jag mig själv i kragen och klev upp. Sedan fick han snutta lite(fast han var inte speciellt hungrig visade det sig) och så mös vi i sängen ett tag innan vi klev upp och även hittade pappa vaken och i färd med att klä på sig i gästsängen.

Nu börjar jag se ljusningen. 4 uppvak är rena drömmen jämfört med hur det sett ut senaste 2 månaderna. Och bebisar vaknar i regel alltid vid något tillfälle om natten, precis som vi vuxna, fast vi gör det för att byta sovställning och har glömt det när vi vaknar. Och jag har inget alls emot att barnet vaknar ett par gånger om natten. Jag går gärna(ehum) upp, så länge han bara vaknar ett par gånger och inte 9-12 som tidigare. Och dessutom sover i sin Egen säng.

Vi får väl se hur nätterna blir framöver, det brukar ju kunna komma bakslag innan det blir ännu mer framsteg. Den som lever får se helt enkelt. Jag är i alla fall glad att jag äntligen själv kan se att det går framåt. Extra glad är jag för att jag själv faktiskt hunnit med att sova några timmar mellan barnets uppvak inatt och inte känner mig fullt lika död idag, som jag gjorde igår.
jag har fortfarande myyycket sömn att ta igen, men det ger sig med tiden.

Nu ska vi iväg på loppis. Ha en bra dag alla!(och tack Jennie för all pepp)

Kommentarer

  • Jennie säger:

    Fyfan vad häftigt! Vilket jobb ni har gjort! Och heja Linus, duktiga lilla kille.

    Kram på er

    2012-03-24 | 21:08:50
    Bloggadress: http://jempie.se

Kommentera inlägget här: