collinus

Livet i byhålan med barn och katter

Är det inte klart snart?!

Kategori: Allmänt

Blogg-SM idag? Nä, men ibland kliar det till i fingrarna direkt efter man skrivit något, när det liksom finns massa ord kvar som vill ut.
Jag sitter här med min kvarvarande halva av iskaffet och dagdrömmer om vårt kök i ommålat skick. Jag längtar något förbaskat efter att det ska vara klart! För själva målningen i sig längtar jag inte efter. Framför allt inte spacklingen och slipningen, och ABSOLUT inte efter maskeringstejpen. Jag Hatar att maskeringstejpa.
Nu har ju jag sådan tur att jag får smita iväg en hel dag med barnet för att han ska slippa få i sig massa slipdamm. För det där slipdammet letar sig fram tamejfan överallt, upptäckte vi av egen erfaranhet när vi inför inflytten i huset passade på att måla om hall och vardagsrum.
Men det hade lika gärna kunnat vara sambon som åkte iväg med barnet, så jag kanske bör vara tyst nu :-p

Vi har ju som sagt hittat en färg på Rusta, som heter "Basilika". Tack och lov är den inte knallgrön som basilika faktiskt är, utan denna färg är ganska ljust grågrön. Man mest anar att den är grön, vilken kommer göra sig jättebra till våra svarta köksmöbler och de roströda gardinerna.
Vi hittade ju våra köksmöbler till kanonpris via Blocket. Vi hade redan sett dem på IKEA och bestämt att de där ska vi ha, men när vi hittade en uppsättning med bordet av storleken större än vi tänkt köpa + 6 stolar för sammanlagt 1300kr kunde vi inte låta bli att köpa det. Det var för övrigt min längsta stund utan barnet då det var Jag som åkte iväg och hämtade grejerna, då de fanns i Sundbyberg/Rissne, och sambon hatar att köra bil i - och runt stan.
Det visade sig när jag åkte dit att jag också hatar att köra däromkring, åtminstone när vägen jag kollat in på Eniros kartor på nätet, inte ALLS stämde just då, då det var ombyggnationer på Enköpingsvägen...OJ vad arg och frustrerad jag var när jag insåg att jag inte hade en djävla aning om var jag befann mig, eller var jag skulle köra. Efter ett samtal till sambon lyckades jag till slut ta mig dit i alla fall.

Nu står köksmöblerna där och ser fantastiskt snygga ut. Men jag måste medge att jag saknar mina gamla köksmöbler lite. De var arvegods från min bror när han bytte köksmöbler, och var fina gedigna vitmålade pinnstolar, och ett fint "riktigt" träbord med riktig träskiva som går att slipa och olja/lacka om när det blivit slitet. Det är egentligen den bästa sortens möbel, som inte har laminat(vilket "nya" bordet har). Men bordet var litet och rymde bara 4 personer. Hade man satt 2 pers på kortsidorna hade man inte fått plats med mattallrikar utan att de stod och slog emot varandra, så vi ville ha större så man kan bjuda hem folk på middag utan att behöva trängas.

De gamla köksstolarna blev vi av med direkt, då det är allmänt poppis med vita pinnstolar nu. Överallt ser man folk som letar gamla stolar, skåp och bord i "shabby chic"-stil. Shabby chic är visst inne nu. Och själv älskar jag den gamla lantliga stilen och skulle lätt kunna ha det själv, men det är så populärt nu att typ Alla ska ha det, och det är då jag blir tvärtemot. Jag vill inte göra som "alla andra", så vi skippar shabby chic och kör någon form av sparsmakad IKEA-stil i stället :-p Med vissa äldre inslag då i form av gamla glasflaskor och sådant som "pynt".
Det blir nog bra.
När vi målat ska vi sätta möbelben på den svarta expedithyllan vi för närvarande har i vardagsrummet, och ställa den som skänk i köket. Och så åker det upp en tavellist för kokböcker på väggen ovanför skänken.
Den tomma väggen som blir i vardagsrummet efter expedithyllan, skall ersättas med en mindre brun expedithylla på golvet, och en gammal stringhylla på väggen. Kommer bli kalasbra.

Jag ska försöka komma ihåg att ta före - och efterbilder av köket(och vardagsrummet) så ni får se.

Kommentarer

  • Jennie säger:

    Det låter mycket fint och du bara MÅSTE ta före- och efterbilder helt enkelt. Ska bli jättekul att se, älskar sånt där. Omgörningar i hemmet så att säga :-)

    2012-03-07 | 11:56:50
    Bloggadress: http://jempie.se

Kommentera inlägget här: