collinus

Livet i byhålan med barn och katter

Angående sömnrapporter

Kategori: Allmänt

I stället för att svara på en bloggkommentar i kommentarsfältet, så gör jag ett blogginlägg av det i stället. Blir så drygt med halvmeters långa svar i kommentarsfältet ;)

Dåså, Jennie, angående det där med mina sömnrapporter.
Jätteroligt att du tycker om att följa våra nätter, det är altid positivt att få höra att bloggen faktiskt läses av någon :-D
MEN jag börjar bli lite less på att plita ner allt varje dag. Framför allt de dagar då läggningen och/eller natten inte varit så positiv och jag är trött som en gnu.
Ibland är det knappt att jag orkar plita ner uppvakstider & dyl, då jag ibland vill prioritera att lyckas somna om själv, och att då trycka igång mobil för att få ljus att se vad jag skriver kan tyvärr vara tillräckligt för att jag ska ha svårt att somna om sedan igen. Och just nu fungerar inte min sömn alls som jag skulle önska.
Jag har jättesvårt att somna om kvällarna, hur trött jag än är. Jag somnar sent, för att då bara få sova en kort stund för att barnet(självklart) vaknar en stund senare. Och senaste 2 nätterna har första uppvaken varit utdragna historier med arg skrikig unge som somnat om först efter 20-30 minuter. Och då ligger jag där igen, och försöker somna om, vilket tar alldeles för lång tid.
På morgonen är jag som tröttast och sover som tyngst, och då vaknar ju barnet och ska upp... 

Schema och rutiner har vi tyvärr varit dåliga på, vilket man såklart ångrar såhär i efterhand. Vi har mest bara flytit med barnets rytm och signaler och sovit, ätit etc när han har visat tecken på att vilja/behöva det.
Även nu under "sömnträningen" har vi mest bara flytit med, vilket jag inser att vi inte borde ha gjort. Men jag tänkte från början att det kanske skulle vara lättare att arbeta in lite mat - och sovscheman när vi vet hur länge barnet börjar sova. Men nu tror jag att vi bör sätta oss ner och skriva ner någorlunda fasta tider för åtminstone läggning, morgonuppvak och dagslurar, så kanske allt reder sig självt lite bättre med alla dygnets läggningar(natt - och dagsömn). Framför allt läggning och uppvak för dagen. Håller vi hårt på de tiderna(oavsett det tar 5 eller 55 minuter för barnet somna i början) så blir nog dagslurarna bra sedan också. Hoppas jag.
Det svåra är bara att bestämma hur många timmar han ska sova om natten. 11, 11,5 eller 12?
Vi får avgöra utefter vilken tid det "passar" oss bäst att kliva upp på morgonen helt enkelt, baserat lite på sambons jobbtider och när han måste kliva upp, alt sova längre. För jag vill inte behöva vara den som går upp med barnet Varje dag, jag vill också ha sovmorgon någon gång.
Men låt oss utgå från att han ska sova 11,5h då. Då kanske läggning klockan 20:00 vore något, för då får han(och förhoppningsvis vi också i framtiden) sova till ca 07:30. När det närmar sig dagis får vi modda om lite för tidigare uppvak.

Senaste 2 kvällarna/nätterna har inte varit något vidare om man jämför med några av de tidigare nätterna. Läggningarna har varit långa och utdragna med mycket arg och missnöjd bebis. Han är envis, må du tro! Det har tagit runt 30 minuter för honom att somna efter ilskna protester, och det är knappt att man orkar med att vara bestämd och konsekvent när man själv lider av sömnbrist. Tålamodet och humöret finns liksom inte riktigt där. Men än så länge har jag bitit ihop och gett mig f-n på att hålla mig till planen. Men det är svårt.
Det som får mig att hålla ut just nu är att sambons långhelg närmar sig, och att jag då har möjligheten att lägga över nattningarna på honom.
Även om uppvaken fortfarande är få jämfört med hur det såg ut när barnet sov med Mig, så har uppvaken de senaste 2 dagarna skett mycket tidigare än de gjorde i början. Som mest har han sovit 3-4 timmar första svängen, men till exempel igår kväll så vaknade han redan efter 40 minuter och var arg, och somnade om efter ca 10 minuter. Natten före det sov han nästan 4 timmar första svängen, men då tog det en halvtimme innan han somnade om, för att sedan sova ynka 8 minuter innan han vaknade Igen.
Inatt har han som längst sovit 3 timmar i sträck, och det var sista perioden innan han vaknade för morgonen. De tidigare sömnsvängarna låg mellan 1,5 - 2,5h. Vad hände med den där långa 6-timmarssvängen han hade för någon dag sedan, liksom?

Och totalsömnen per natt har legat och hoppat mellan 10,5 - 12h. Men jag tycker det är väldigt mycket ögongnugg om morgnarna, ända från uppvak till förmiddagsvila. Men jag har ändå lyckats urskilja att han börjar bli Trött redan efter 2 timmar efter uppstigning, så jag har sett till att amma en stund och sedan lägga honom i vagnen runt den tiden. Det tar ca 20 minuter att vagna honom till sömns, men jag har sett En positiv utveckling sedan vi började med det, och det är att han inte gnäller och protesterar så mycket inför förmiddagsvilan längre. Han tar fortfarande tid att söva, men han ligger oftast tyst i vagnen. Han pratar lite ibland, men väldigt lite gnäll nu jämfört med tidigare.
Tyvärr sover han lite för korta perioder än så länge om man frågar mig, så han blir lätt fort gnällig, men jag hoppas det reder sig. Att vilan blir lite längre till slut.

Idag somnade barnet 09:20, och vaknade redan 09:58, så jag hoppas hoppas hoppas att eftermiddagsvilan ska bli lite längre. Blir den inte det, kommer han bli trött "för tidigt" ikväll och då blir det ju så svårt att hålla tider man tänkt gå efter.
Vi får väl se hur det går, helt enkelt. Men jag tänker inte sticka under stol med att jag känner mig lite otålig. Nu är vi ju trots allt inne på dag 9 sedan vi började, och jag hade hoppats på att få se lite bättre, positivare resultat
vid det här laget, än jag upplever att jag gör. Men det kanske beror på att vi har en dålig approach. Vad vet jag, jag har ju aldrig gjort det här förut. Det är synd att första ungen ska behöva vara en försökskanin. Men det blir ju så, man har ju aldrig haft en unge förut, så man lär sig av både framgångar och misstag.

Oj, det blev mycket text det här. Tror jag sätter punkt här.

Kommentarer

  • Jennie säger:

    Tack för ett långt intressant inlägg!

    Utan att mena det som ett jagvetbästpåstående (för det menar jag INTE! Jag om någon är HELT MED på att alla barn är OLIKA och att varje föräldrapar känner sitt barn BÄST) så vill jag ändå slå ett slag för "dygnsschemat". Det var nödvändigt för att Isabells dagar skulle rulla på och funka när hon var i Linus ålder och direkt LIVSNÖDVÄNDIGT för att Molly skulle funka i samma ålder.

    Vi hade ett schema som följdes till punkt och pricka, möjligen någon kvart hit eller dit ibland som diffade, och det gjorde i det långa loppet att hon blev hungrig och trött på beställning. Det är så jävla läckert, för det blir SÅ lätt allting då. Och tycker man det är bökigt pga aktiviteter och grejer så kan man tänka att det egentligen nästan bara blir lättare... För det är lättare att planera dagen när man VET exakt när barnet ska äta eller sova.

    Jag tycker ni är så himla grymma och har gjort och gör ett hästjobb just nu med hans nätter och jag tror att ett schema skulle kunna underlätta det du beskriver som problemen med daglurarna.

    Gräm dig inte att ni inte börjat tidigare eller något sånt där, det är bara att sätta igång! Han anpassar sig fort.

    Kanske kan vara värt att testa?

    Och du, hoppas inte ni tycker jag lägger mig i för mycket, säg till isåfall så håller jag käft för återigen, jag är inte ute efter att komma och vara nån som vet så jävla bra för det gör jag absolut inte. Jag känner inte Linus jag vet bara vad som funkade mer eller mindre bra när vi hade en 8-månaders med liknande "problematik"

    2012-03-28 | 16:10:46
    Bloggadress: http://jempie.se
  • Jennie säger:

    ...och en till grej jag har ÄLSKAT med att ha ett färdigt schema på pränt=det blir lättare för eventuella barnvakter om man tänkt sig en sådan, eller när.

    Då känner man som morsa och farsa att man ändå har kontroll trots att man inte är där. Jag skulle hellre dö än lämna över ansvaret helt till mormor eller farmor där de på "känn" roddar med barnets sov eller ätartider, så har det i alla fall känts för mig. Jag har velat visa dem EXAKT hur man sköter min unge. Och har de inte lytt då JÄVLAR har det tagit hus i helvete. Så de har lytt. Hehe.

    2012-03-28 | 16:15:06
    Bloggadress: http://jempie.se

Kommentera inlägget här: