collinus

Livet i byhålan med barn och katter

Tips från coachen

Kategori: Allmänt

Jag är på jakt efter diverse tips på hur man får bort diverse oönskad ohyra/oräs från tomten. Kanske sitter någon av Er därute på värsta supertipset(som inte behöver innebära att man dödar all övrig växtlighet/djurliv i hela trädgården på kuppen)?
 
Problem Nr 1: Svartmyror.
Hela djävla tomten är full av svartmyrebon. Verkligen överallt. De har hela kolonier spridda över hela sabla gräsmattan. Och i rabatten. Och i pallkragarna. Vi har testat med myrr på några bon på gräsmattan, men de förflyttar sig bara en bit och bygger nya kolonier.
Senast idag dränkte jag ett gäng med den slatt bensin som fanns kvar i gräsklippardunken i ren desperation, har hört att bensin är effektivt. Dock känns det inte helt tryggt att ha tomten full av bensinspill såhär i "torrhetstider" :-p
 
Problem Nr 2: Tistlar.
Även tistlarna pryder större delen av gräsmattan, och det känns förbaskat trist att barnet inte ska kunna gå barfota på tomten om somrarna utan att det sticks på hans små fötter. Hur blir man av med dem? Är det över huvud taget möjligt?
 
Problem Nr 3: Maskrosor.
De finns det mest av. Visst, maskrosor är jättefina när de blommar. Om de befinner sig på en vild sommaräng någonstans, men jag vill inte ha dem på gräsmattan. Kan man bli av med dem?
 
Alla tips mottages tacksamt.
Skulle jag vinna en massa miljoner på något outgrundligt vis(då jag aldrig spelar på något), skulle jag anlita folk att gräva upp hela sbla gräsmattan och anlägga ny. Sådan där färdig gräsmatta på rulle. Jojo.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: