collinus

Livet i byhålan med barn och katter

Okej

Kategori: Sova sova sova säng säng säng

Nu ska jag försöka "sejfa" och inte uttrycka mig så positivt då jag ska redogöra lite för barnets sömn sista tiden. För vi har ju kunnat konstatera att så fort jag uttrycker mig för positivt, så går det ju käpprätt åt skogen direkt igen :-p

Barnet nattas som vanligt med först amning och Trollmor(alltså sången) i soffan, och läggs sedan i sin säng med "Godnatt Linus, nu ska vi sova. Vi ses i morgon, sov så gott".
Som vanligt joxar han runt med sina snuttar samt fötterna, och efter ett tag somnar han oftast. Ofta utan napp, men ibland med napp.
Han brukar i regel vakna efter ganska precis en timme och gnälla, och ibland räcker det att klappa honom på huvudet/kinden, säga godnatt och schyscha sig ut ur rummet så somnar han om, och ibland behöver man komplettera med napp. Man märker ganska omgående om det krävs napp eller inte. Men själva "omsomningen" går fort, tar högst ett par minuter(peppar peppar).

Han vaknar ganska ofta om natten, men långt ifrån så ofta som han gjorde när han var som värst(peppar peppar) och sov i min säng och snuttade hela natten. Då kunde han vakna 12 gånger/natt, nu brukar det ligga mellan 3-6 gånger(peppar peppar).
När han vaknar om nätterna räcker det i regel att göra samma procedur som när han vaknar första gången(peppar peppar). Klappa på huvudet/kinden, säga godnatt och schyscha. Ibland med napp, ibland utan. Jag försöker i första hand att söva om honom utan napp, då vi gärna ser att han inte ska vara så beroende av den. Åtminstone inte så länge han inte grejar att leta upp och stoppa i nappen själv på natten. Men den här gången har vi trots allt slopat idén att försöka ta bort den helt. Eftersom han trots allt vaknar en del om nätterna, så kopplar jag det till den så kallade Separationsfasen. Han kollar att jag/vi finns i närheten, helt enkelt, och då känns nappen taskig att ta bort då den ändå fungerar som en slags tröst och har lugnande inverkan. Hade vi inte kunnat ta till den, hade många av hans uppvak blivit längre och högljudda. Nu somnar han ju trots allt om på under en minut(PEPPAR PEPPAR).

Nu sover han hela nätterna igenom i sin egen säng i sitt eget rum i alla fall, vilket är huvudsaken. Och numer snuttar han dessutom bara 2 gånger/dag, och det är på morgonen när han vaknar, samt på kvällen innan sänggång, och det har funkat jättebra utan större problem.
Nu märker man skillnad på vätskeintaget på det vis att han dricker mer vatten till maten än han gjort tidigare, och det är skönt då jag oroade mig för hur mycket vätska man skulle lyckas få i honom när han inte ammar dagtid, eftersom han inte är någon hejare på att dricka välling än. Han dricker, men inte den mängd och med den glädje jag skulle önskat. Men det kanske ger sig när jag plötsligt börjar jobba och han är hemma med sin pappa i stället.

Kommentarer

  • isabellaevita säger:

    sv; helst skulle hemmet sköta sig självt och maten levereras till dörrn! Hade vart sååå bra!

    2012-04-28 | 13:44:56
    Bloggadress: http://isabellaevita.blogg.se/
  • Jennie säger:

    En sak slog mig och jag vet ärligt talat inte om det var till dig jag sa det, men jag vet att jag sagt det till någon som haft liknande "problem" med vällingdrickandet.

    Molly ville inte heller direkt jättegärna ha välling när jag ville att hon skulle ta det (när jag ville trappa ner amningen) så jag köpte såna där ersättningstetror (blir dyrt i längden men finns ju i pulverform också) "Nan 2". Molly ÄLSKADE det och åt det länge och väl, istället för välling. Det är ju som "tillskottsnäring" och nåt gott flytande och mättande istället för välling. Tror hon började med "Nan 3" sen efter hon blitt 1 år. Sen på något sätt blev hon mera förtjust i välling istället.

    Ja, som sagt, jag vet inte om jag redan sagt detta till dig isåfall får du bara bortse från det :-)

    2012-04-29 | 20:20:08
    Bloggadress: http://jempie.se

Kommentera inlägget här: