collinus

Livet i byhålan med barn och katter

Återhämtning

Kategori: Sova sova sova säng säng säng

Döm om min förvåning(och genuina tacksamhet) när jag vaknar till av barnet, och upptäcker att sambon redan är på väg ur sängen för att ta hand om det, och hör att ungen blir tyst typ direkt. Döm om min Ännu större förvåning när sambon kommer tillbaka, och vi konstaterar att både jag och barnet har sovit i 5 timmar!

Jodå, jag somnade riktigt fort igår jag också. Jag ville ju försöka somna så fort som möjligt för att hinna ladda de tomma batterierna lite inför nattens uppvak, så jag gick verkligen och lade mig direkt efter att jag skrivit gårdagskvällens sista blogginlägg. Jag sket i allt vad tandborstning och sådant heter, allt som kunde innebära minsta lilla risk för att få mig att piggna till uteslöts. Jag glömde till och med att kissa.
När jag lagt mig kom jag på att jag glömt ställa in resterna från middagen i kylen, och att jag inte gett katterna kvällsmat, så jag skickade meddelande till sambon som var och spelade innebandy att han skulle fixa det när han kom hem, för jag vägrade kliva ur sängen. Då hade jag förmodligen bara piggnat till.
Jag somnade väl en 2 minuter efter att meddelandet skickats iväg. Tack och lov.

Jojo, ungen låg och sov utan ett pip 5 timmar i sträck, vilket nog inte var så konstigt med tanke på hur trött han varit hela dagen innan. Inte trött på så vis att han varit överdrivet kinkig eller så, men han har gått och gnuggat ögonen större delen av dagen(och jo, liite kinkigare än vanligt har han ju varit, men inte överdrivet).
Jag funderade på om man skulle låta honom få 3 vilor igår eftersom vi klev upp så tidigt och förmiddagsvilan snarare blev en Morgonvila, men det kändes inte riktigt hundra ändå. Han har sovit 2 gånger om dagen så länge nu att jag inte ville rucka på de rutinerna, då fick det hellre bli tidigare sänggång.

Han somnade som sagt 19:00, så jag var fullt inställd på att det skulle bli en tidig morgon idag med(tidigt för oss är före 07), men jag var även fast besluten att inte låta honom kliva upp före klockan 6. Även om han vaknade och fortsatte vara vaken, så skulle han inte ur sängen före 06. Detta för att försöka få honom underfund om att Mamma och Pappa bestämmer när det är dags att kliva upp, inte han.
Nu minns jag inte riktigt hur många gånger, eller under vilka tidpunkter, som han vaknade efter gången då sambon klev upp. Den gången var i alla fall strax efter 00 på natten. Det enda jag minns från första uppvaket som Jag tog, var att klockan var Någonting:58. Jag Gissar 01:58, men kan lika gärna ha varit 00:58.
Det uppvaket gick väldigt smidigt, han protesterade i stort sett inte alls. Han låg och tittade på mig lite samtidigt som jag sjöng Trollmor, schyschade och sade Gonatt i ett par omgångar samtidigt som han fick fingra på min arm, och jag klappade honom lite över huvudet och kinden.
Förra gången var vi lite 'hårdare' med det där med kroppskontakt, då försökte vi undvika att peta på honom för mycket, men den här gången kände jag att jag ville ändra på det. Främst för att han trots allt är lite "separationsfasig", och även på grund av det faktum att han inte får tutte alls innan vi kliver upp för dagen. Då kan han både behöva och förtjäna lite extra kroppskontakt och mys. MEN han får fortfarande ligga kvar i sängen och inte tas upp.

Det positiva inatt var att det aldrig var något skrik och gap, eller utdragna gnäll. Han pep lite när han vaknade upp, men blev tyst och förblev tyst så fort vi kommit in i rummet och sjungit och schyschat lite. Då kunde man säga Godnatt och faktiskt lämna rummet trots att han fortfarande var vaken. Efter en stunds joxande med snuttarna och sina egna fötter somnade han faktiskt om.
Det var sista gången jag var in, vid 05:30(något sådant i alla fall, minns inte riktigt), som han var på väg att börja gnälla mer högljutt. Men jag var bestämd, han skulle inte upp före 06, så jag stod där och sjöng, schyschade och sade gonatt i kanske 3 omgångar innan jag åter lämnade rummet. Dock stod jag kvar utanför och schyschade i dörrspringan en stund. Han var fortfarande vaken när jag åter gick in i vårt sovrum, så jag klädde på mig för att själv vara klar att kliva upp när han började gnälla nästa gång. Dock lade jag mig i sängen medan jag väntade, och jag somnade. Det gjorde tydligen barnet också, för när jag vaknade till av hans gnäll och trodde att klockan var typ 06, så var den i själva verket 06:44. Hoppsan Kerstin!

Ska jag gissa på hur många uppvak det blev inatt, då jag inte riktigt orkade notera, så tippar jag på ca 4 stycken. 4 stycken lugna, lätthanterliga uppvak. Det tackar vi för! Och som vanligt tänker jag inte ha några förhoppningar om samma flyt natten som kommer, den som lever får se, helt enkelt :)

Kommentarer


Kommentera inlägget här: