collinus

Livet i byhålan med barn och katter

Tvåårstrots

Kategori: Allmänt

... mixad med uppmärksamhetssökande pga syskonavundsjuka... det ni.
Uppmärksamhetssökande som visar sig på så sätt att ungen gör allt som han vet att han inte får göra. Som exempelvis att slänga iväg muggen rakt över köksbordet, kasta bestick/mat/tallrik/you name it på golvet.
Klättra upp på köksbordet, välta ut kvarglömda kaffekoppar över vardagsrumsbordet och norpa mina glasögon från näsan på mig och hiva iväg dem rakt över rummet. Riva ut sidor ur sina böcker. Kasta sig över, alt sätta sig på sin lillebror.Typ sånt.

Och så den där Viljan.
"-Mamma jag VILL" göra ditten och datten, och "-Jag VILL inte" det ena och det andra.

"-Jag vet att du vill ha en till smörgås Linus, men du får ingen mer nu för vi ska snart äta mat".
"-Men jag VILL ha en smöjdås".
"-Jag vet, jag hörde att du sade det, men du får ingen mer nu".
"-Men jag VILL ha en smöjdås, mamma". Etc etc etc... han kan hålla på hur länge som helst. Och får han inte som han vill med den ena föräldern så testar han med den andra i stället. Och ibland är det svårt att veta om den andra föräldern sagt något annat också. Eller mor/farföräldern.

Ja fy f-n, man får ett prövat, härdat psyke som småbarnsförälder i alla fall, det kan ingen säga emot. Och så blir man konstant trött. Så trött att man nästan somnar mitt i ett blogginlägg och helt tappar tråden.
Godnatt :-p

Kommentarer


Kommentera inlägget här: