collinus

Livet i byhålan med barn och katter

Det ät inte lätt när det är svårt

Kategori: Allmänt

Minigris, snart 5,5 månad gammal, skulle behöva börja vänjas av vid att nattammas. Förut(läs: för ett par månader sedan) kunde han sova uppåt 7 timmar i streck med någon enstaka nappisättning, men nu vaknar han var 3 - 4:e timme och blir rabiat om han inte får tutte när han väl börjat gnälla. Och han börjar Alltid gnälla.
Han går att lägga tillbaka i sin egen säng efter amning, men då har han ju liksom redan hunnit somna om. Jag är rädd att vi ska få en unge till i sängen om jag inte är ihärdig med att lägga tillbaka honom i sin egen säng, men det är ju nu dubbelt så svårt att försöka vänja av nattamning då vi har en 2-åring intill i sängen som skall ha nattro...

Idag var visserligen Casper på tok för övertrött när han skulle läggas för kvällen och då kräver han lite mer uppmärksamhet när han ska läggas, men det är ändå inget bra tecken att han inte kunde komma till ro på annat vis än att han låg på sidan, tryckt mot mig i min säng.
Han vägrade komma till ro i sin säng utan hade i stort sett somnat när jag lyckades trassla över honom till sin säng.

Enda sättet att ta bort nattamningarna utan att störa Linus sömn För mycket skulle väl vara att jag låg inne hos Linus några nätter medan barnens pappa tar Caspers uppvak. Men det är ändå i stort sett omöjligt då min rygg inte pallar Linus säng. En avvänjning kan dessutom ta några nätter, och pappan behöver sin sömn för att orka jobba så den vill jag inte ska bli lidande, han ska orka hålla sig vaken i bilen tilk/från jobbet också.

Som sagt, det är inte lätt när det är svårt.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: